Neznáme vrchy budú hviezdami nových tatranských vozidiel. Grafickú súťaž ZSSK vyhrala mladá dvojica spod Tatier

14.5.2019

  • ZSSK vás čoskoro odvezie Bradavicou a Kostolíkom

  • Polep nových tatranských vozidiel poukáže na miestnu horolezeckú tradíciu

  • Prvé elektrické jednotky prídu do Vysokých Tatier v roku 2021

  • Dodávateľom nových hybridných vozidiel bude švajčiarska spoločnosť Stadler

BRATISLAVA - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica, Vysoká – týchto päť názvov je nerozlučne spätých s Vysokými Tatrami, nie každý ich však pozná. Odteraz to bude inak. Päť málo známych vrchov Vysokých Tatier sa bude vynímať na novučičkých vozidlách, ktoré už v roku 2021 pribudnú do slovenských veľhôr.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ukončila súťaž, do ktorej sa mohla zapojiť široká verejnosť. Vyzvala v nej grafikov a kreatívcov, aby navrhli motív polepu týchto nových elektrických jednotiek. Z trinástich návrhov, ktoré splnili kritériá, postúpilo do finále päť. Víťaza vybrala porota 8. mája 2019.

V silnej konkurencii uspel nápad tandemu Jakub Rusnák – Lenka Syrovátková, ktorí sa rozhodli predstaviť práve menej známe tatranské vrchy. „O Gerlachu, Lomničáku či Kriváni počul snáď každý. No Vysoké Tatry ponúkajú oveľa viac zaujímavých miest s ešte zaujímavejšími príbehmi. Náš výber odkazuje na miestnu horolezeckú tradíciu, aj vďaka ktorej sa Tatry dostali medzi špičkové destinácie slovenského cestovného ruchu. Grafické spracovanie návrhu polepu využíva stredovú časť vozidla na znázornenie vrcholu a výstupovej cesty. Piktogramy odkazujú na náročnosť a nutnú výstroj. Názov vrcholu spolu s nadmorskou výškou vypĺňa priestor pod oknami a môže slúžiť aj ako označenie názvu vozidla,“ vysvetľujú autori víťazného návrhu. Ako ďalej prezrádzajú, Lenka, ktorá pracuje v cestovnom ruchu, je autorkou duše návrhu, programátor Jakub sa postaral o grafickú realizáciu. Dvojica z Novej Lesnej má k slovenským veľhorám blízky vzťah, obaja v nich spolu trávia veľa voľného času ako turisti a skialpinisti.

Do poroty si predstavenstvo ZSSK v zložení Filip Hlubocký, Karol Martinček a Radoslav Štefánek pozvalo aj odborníka Pavla Chomu, vedúceho ateliéru na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.

„Vybrať víťaza bolo extrémne náročné, pretože všetky nápady z finálovej pätice disponovali tým, čo sme hľadali na začiatku súťaže – kvalitou, invenciou, zmyslom pre symboliku a citom pre detail. V našej spoločnosti mal každý svojho povestného čierneho koňa, napokon, aj fanúšikovia na sociálnych sieťach a webových portáloch hlasovali za svojho favorita. Teší nás záujem, ktorý súťaž vzbudila. Rád by som sa poďakoval všetkým, ktorí sa na nej zúčastnili. Autorom víťazného návrhu, samozrejme, blahoželám. Nielen ich nápad, ale aj ich mená sa už čoskoro stanú súčasťou tatranského koloritu,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Okrem prestíže víťazi súťaže získavajú 1x prenosný preukaz MAXI KLASIK, ktorý umožňuje neobmedzené cestovanie vlakom po Slovensku počas celého roka.

ZSSK v rámci rozsiahlej modernizácie vozidlového parku obstarala do Vysokých Tatier 5 nových elektrických jednotiek, ktoré doplnia dnes už kapacitne nedostatočné vlakové súpravy na tatranskej elektrickej železnici (TEŽ) a ozubnicovej železnici (OŽ). Súčasťou dodávky bude aj 1 multifunkčný rušeň. Verejnú súťaž na obstaranie vyhrala švajčiarska spoločnosť Stadler, celková cena predmetu zmluvy je 38 801 691 eur. Vozidlá budú financované z vlastných zdrojov ZSSK.

Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon (ozubnicový aj adhézny), ktorý im umožní jazdiť na klasických tratiach TEŽ i na OŽ. Každá z nízkopodlažných jednotiek ponúkne 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky. Priestor si v nich nájdu aj bicykle a detské kočíky. Vozidlá budú vybavené wi-fi systémom, klimatizáciou, moderným informačným systémom, videosystémom a zariadením na počítanie cestujúcich.

Nové vozidlá pre Vysoké Tatry sú súčasťou rozsiahlej trojročnej obnovy vozidlového parku a infraštruktúry ZSSK z eurofondov i z vlastných zdrojov, ktorá sa začne už tento rok v júni dodaním prvých dieselmotorových jednotiek pre okolie Zvolena.

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 383 mil. eur:

25 ks moderných elektrických jednotiek

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj

21 ks dieselmotorových jednotiek

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
  • nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj

5 nových elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň

  • celkový objem eur: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  • nasadzovanie: Vysoké Tatry

35 ks novovyrobených osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks)

  • celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

50 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz

  • celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

34 ks diaľkových vozňov série Apeer (14 ks) a série Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii

  • celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Víťazný návrh Jakuba Rusnáka a Lenky Syrovátkovej.

 

Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca


Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
odbor komunikácie

Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika
tel.: +421220297015 | mobil: +421904875396
e-mail: 
hovorca@remove-this.slovakrail.sk | kovac.tomas@remove-this.slovakrail.sk

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).  

ZSSK od 3. marca 2019 realizuje priemerne 1518 vlakov denne, z toho 226 diaľkových vlakov a 1292 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 713 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2909 kilometroch tratí na Slovensku.

Aktuality

^ Hore

Vyhľadanie spojenia

Vyhľadanie spojenia