ŽELEZNIČNÁ TURISTIKA

Cyklotrasa Nowy Targ - Suchá Hora - Trstená

Ak pre cestu na Oravu použijete vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko, motorovým vlakom z Kraľovian sa viete dopraviť až na konečnú stanicu Trstená. Je to už dávno, keď železnica pokračovala do stanice Suchá Hora, ba dokonca ešte ďalej – až do poľského Noweho Targu. Dnes by sme tam síce koľaje nenašli, ale nič nám nebráni absolvovať trasu iným spôsobom. Na telese zrušenej trate totiž vznikol cyklochodník, ktorý sa výborne hodí na rekreačnú jazdu bicyklom alebo pre kolieskové korčule. Jeho dĺžka na poľskom území je 20,6 km a slovenská časť je dlhá 14,4 km.

Okrem športu a relaxu nám cyklotrasa ponúka možnosť dotknúť sa železničných pamiatok – pôvodných staničných budov a mostov, ktoré sa zachovali zo zrušenej trate alebo dozvedieť sa viac nielen o jej histórii. Koncový úsek Oravskej miestnej železnice z Tvrdošína do Suchej Hory bol odovzdaný do prevádzky koncom roka 1899. Predĺženie trate do poľského Noweho Targu nasledovalo v roku 1904. Obec Suchá Hora a jej železničná stanica nijak nevynikali ani svojou veľkosťou, ani významom, napriek tomu by sme ťažko hľadali obce, ktoré by toľkokrát zmenili štátnu príslušnosť ako ona. Počnúc rokom 1918 si ju Československo (Slovensko) a Poľsko „prehodili“ medzi sebou celkovo sedemkrát!

Po roku 1945 k obnoveniu cezhraničnej dopravy v zničenom úseku Suchá Hora – Podczerwone už nedošlo. Do Suchej Hory prestali osobné vlaky z Trstenej jazdiť v roku 1971 a sezónna nákladná doprava skončila v roku 1973. Na poľskej strane bol úsek Nowy Targ - Podczerwone používaný o čosi dlhšie. Osobné vlaky ho opustili v roku 1987 a nákladné o dva roky neskôr. Z nepoužívaných úsekov na oboch stranách štátnej hranice potom demontovali železničný zvršok, aby teraz, po dlhých rokoch "spánku", dostali šancu na nový "život" aspoň v pozmenenej forme, pre radosť (nielen) cyklistov.

Dobrý tip, najmä ak

  • sa zaujímate o zrušené železničné trate
  • ste fanúšikom nenáročnej cykloturistiky

Snímky: Ing. Jozef Pilko