ŽELEZNIČNÁ TURISTIKA

Parná "zubačka" v Tisovci

Stará pravda hovorí, že Slovensko, hoci je malou krajinou, dokáže ponúknuť veľké veci a zážitky. Platí to aj pri vzájomnom prepojení turizmu a železníc. Po príklad stačí zájsť do Tisovca, kde premáva unikátny vlak. V letnej sezóne sa po ozubnicovej trati šplhá do staničky Zbojská, tlačiac pred sebou historické vozne. Jeho vzácnosť spočíva v tom, že ide o jedinú funkčnú parnú „zubačku“ na klasickom rozchode 1435 mm v Európe.

Ozubnicová trať Pohronská Polhora – Zbojská – Tisovec pribudla na mapu železníc v roku 1896, pričom stavitelia použili typ ozubnice Abt. Trať prekračuje údolia po smelých viaduktoch a po II. svetovej vojne pribudol aj jeden tunel. Parné rušne tam slúžili do roku 1963. Nahradiť ich mali ozubnicové motorové rušne T426.0 vyrobené v Rakúsku, ale koľajový zvršok bol pre ne príliš slabý. Keď však na jeseň 1965 práce na zosilnení trate skončili, najväčší podnik v Tisovci – železiarne - už odstavil svoje pece, a cez Zbojskú už nebolo treba prepravovať žiadne suroviny a tovar. Osobnú dopravu na stúpaní 50 ‰ zvládali motorové osobné vlaky aj bez použitia ozubnice.

Ozubnicové pásy teda zostali bez úžitku a je na počudovanie, že ako také vydržali na svojom mieste po celú dobu, až kým neskrsol nápad na ich oživenie. Chýbal však rušeň. Podobný typ, aký kedysi dávno jazdil v Tisovci, sa nadšencom podarilo v roku 1994 objaviť v rumunskom Subcetate. Trvalo však ešte veľa rokov, kým sa dva stroje podarilo získať, prepraviť na Slovensko a náročnou opravou získať jeden funkčný, ktorý od roku 2014 zaslúžene vzbudzuje obdiv. A prv, než Vás vyvezie hore na Zbojskú a späť, môžete priamo na stanici v Tisovci navštíviť aj malé železničné múzeum

Dobrý tip, najmä ak

  • chcete vidieť unikát európskej veľkosti
  • túžite zažiť dokonalé spojenie „veľkej“ železnice, pary a stredoslovenskej prírody
  • chcete navštíviť jednu z našich dvoch „zubačiek“

Pre viac informácií kliknite sem.

Snímky: Dušan Kelo