Aj v prípade nevyhnutných výluk či vzniku mimoriadností sa staráme o čo najpohodlnejšiu dopravu do vášho cieľa a včasné informovanie o vzniknutej udalosti.
Výluky a dopravné informácie
Výlukové práce realizuje správca železničnej infraštruktúry – spoločnosť ŽSR. Ospravedlňujeme sa za vzniknuté komplikácie a ďakujeme za pochopenie
Najčastejšie dôvody meškania a odrieknutia vlaku
Príčin odrieknutia či meškania vlaku je viac – technické problémy, personálna kapacita, mimoriadnosti v koľajisku.
Toto je desať najčastejších dôvodov:
Plánovaná výluka
Z dôvodu pravidelnej údržby alebo komplexnej rekonštrukcie železničnej trate je na presun cestujúcich zabezpečená náhradná autobusová doprava. Časy odchodov/príchodov dotknutých vlakov môžu byť upravené, východisková/konečná stanica zmenená, prípadne môžu byť vybrané vlaky odrieknuté bez náhrady.
Technické problémy na trati
Akútna nezjazdnosť trate (technický problém na trati, spadnuté troleje, poruchy zabezpečovacích či signalizačných zariadení). Vlak môže meškať alebo byť odrieknutý. Ak to situácia dovolí, je na presun cestujúcich zabezpečená náhradná autobusová doprava.
Porucha vozidla
V dôsledku poruchy rušňa môže vlak meškať alebo byť odrieknutý. V prípade poruchy vozňa môže dôjsť k jeho nahradeniu, k zmene radenia alebo vyradeniu.
Počasie
Pre nepredvídateľné poveternostné podmienky na trati môže vlak meškať, byť nahradený alebo byť odrieknutý.
Príroda
V dôsledku zrážky s lesnou zverou môže vlak meškať, byť nahradený alebo byť odrieknutý.
Čakanie na prípoje
Vlak môže meškať v dôsledku čakania na iné vlakové spojenie.
Nehoda
Zrážka s vozidlom, cyklistom či chodcom v koľajisku alebo na železničnom priecestí. Vlak môže meškať, byť nahradený alebo byť odrieknutý.
Zmena vedenia vlaku
Z dôvodu odrieknutia vlaku kategórie Os/REX bude vlak pre zabezpečenie prepravy cestujúcich zastavovať vo všetkých staniciach.
Personálne kapacity
Jednou z príčin meškania alebo odrieknutia vlaku môže byť aj neočakávaný nedostatok personálu z rôznych dôvodov.
Často kladené otázky
Čo je odrieknutie vlaku?
Vlak je v danom úseku zrušený a náhradná doprava zaň nie je zabezpečená.
Čo je to odklon?
Vlak je vedený po inej než obvyklej trase. Jazda odklonom môže mať vplyv na obsluhu nácestných staníc.
Čo je to výluka?
Plánovaná prevádzková situácia, kedy správca infraštruktúry realizuje údržbu alebo opravu trate alebo jej zariadení. Jazdy vlakov nie sú v takomto úseku možné alebo sú veľmi obmedzené.
Čo je to mimoriadnosť?
Neplánovaná situácia, ktorá vznikla vplyvom nehody, technického nedostatku na infraštruktúre alebo vozidlách, alebo poveternostnými podmienkami a má vplyv na presnosť a vedenie vlakov.
Čo je to NAD?
Náhradná autobusová doprava (NAD) za vybrané vlaky, vedená v časti alebo v celom ich úseku.
Prečo je vlak odrieknutý alebo mešká?
Dôvodov je viac. Tie najčastejšie sme zhrnuli do desiatich okruhov.
Koľko vlak mešká, aká je príčina meškania a ako vzniká meškanie?
Informácie o dĺžke meškania nájdete v aplikácii IDeme vlakom alebo v e-shope pri vyhľadaní spojenia, ktorým cestujete. Dôvod meškania aktualizujeme v Mastodone: https://www.zssk.sk/vyluky/. Meškanie môže vzniknúť z rôznych dôvodov. Môžu nimi byť technické nedostatky na infraštruktúre alebo na vozidlách, mimoriadnosti alebo výluky, pôsobenie poveternostných vplyvov, čakanie na prípojné vlaky, čakanie na zmeškaný protiidúci vlak na jednokoľajovej trati (križovanie). Tie najčastejšie sme zhrnuli do desiatich bodov.
Ako zistím meškanie vlaku na stanici?
Informácia o meškaní vlaku je zobrazená na informačných tabuliach ako čas meškania. Cestujúci sú upovedomení aj informačným hlásením. Informácie o dĺžke meškania nájdete v aplikácii IDeme vlakom alebo v e-shope pri vyhľadaní spojenia, ktorým cestujete. Dôvod meškania aktualizujeme v Mastodone.
Ako zistím aktuálnu polohu vlaku?
Kde sa aktuálne nachádza váš vlak zistíte v mobilnej aplikácii IDeme vlakom alebo v e-shope pri zvolení konkrétneho spojenia.
Prečo nie je zabezpečená náhradná autobusová doprava pri výraznom meškaní vlaku?
Náhradná autobusová doprava (NAD) je zabezpečená počas plánovaných výluk v presne stanovenom rozsahu. Zabezpečenie NAD si vyžaduje značný časový priestor – preverenie kapacity dodávateľov (vozidiel, personálu), návoz autobusov na miesto výluky. Často do termínu možného spustenia je mimoriadnosť odstránená, resp. dôvod zavedenia NAD zanikne, prípadne ide nasledujúci vlak.
Ako postupovať pri meškaní vlaku a nestihnutí prípojného spojenia?
V prípade neistoty odporúčame obrátiť sa na vlakový personál, ktorý prostredníctvom dispečerského aparátu vie preveriť (ne)možnosť čakania prípojného vlaku. Ak prípojný vlak nemohol čakať meškajúci, odporúčame využiť najbližšie nasledujúce vlakové spojenie. Akékoľvek meškanie jedného vlaku spúšťa reťazovú reakciu aj u ostatných vlakov. Časy meškania sú ovplyvnené prevádzkovou situáciou na železničnej infraštruktúre, opätovným zaradením súpravy ako nového vlaku, atď. Preto nie je možné vždy zabezpečiť čakanie prípojných vlakov, čo je obzvlášť náročné na jednokoľajnej trati.
Prečo nie je informácia o mimoriadnosti v dostatočnom časovom predstihu?
Predpovedať čas a miesto vzniku mimoriadnej udalosti nie je možné, preto nie je možné informovať cestujúcich vopred. Po vzniku mimoriadnej udalosti a preverení údajov zo všetkých dostupných zdrojov zverejňujeme čo najskôr informácie v Mastodone: https://www.zssk.sk/vyluky/, kde ich aj priebežne aktualizujeme.
Čo robiť, keď vlak mimoriadne zastaví mimo stanice alebo mimo nástupišťa?
Vlak môže mimoriadne zastaviť z rôznych dôvodov – porucha na trati, nefunkčnosť rušňa, nehoda v koľajisku… Bezpečie našich cestujúcich je u nás na prvom mieste. V prípade, že vlak zastaví mimo nástupišťa alebo mimo stanice, nevystupujte a rešpektujte pokyny sprevádzajúceho personálu.
Na čo mám nárok pri meškaní/odrieknutí vlaku?
Ak vlak, ktorým plánujete ísť, mešká 15 a viac minút, ide len po časti trasy alebo vôbec nejde, máte viacero práv. V pokladnici alebo vo vlaku si však prosím včas vyžiadajte potvrdenie o vzniku udalosti.
- Ak nechcete cestovať: môžete v nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanici vrátiť váš cestovný lístok a zaplatené cestovné (respektíve neprecestovanú časť) dostanete späť bez uplatnenia sankcie za vrátenie cestovného alebo jeho časti,
- ak chcete v ceste pokračovať: z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice vás prepravíme bez doplatku aj vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede (vlakmi SC, EC a IC v prípade, že ide o posledné možné spojenie na docestovanie do cieľovej stanice),
- ak sa chcete z cesty vrátiť: z prestupnej alebo nácestnej stanice vás najbližším vlakom bezplatne prepravíme späť do nástupnej stanice a na vašu žiadosť vám vrátime celé zaplatené cestovné,
- v prípade meškania vlaku EC alebo SC nad 60 minút vraciame sumu zaplateného EC príplatku, pri vlaku SC sumu 2 €.
- v prípade meškania IC vlaku na trase Bratislava – Košice sa riadime osobitnými pravidlami.
- v prípade meškania počas vašej cesty vyvinieme úsilie na vhodné riešenie vzniknutej situácie spôsobenej meškaním. Takéto riešenie má prednosť pred individuálnym riešením cestujúceho. Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku vám oznámime dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku. V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom. Uhradíme vám nevyhnutné a primerané preukázané vzniknuté náklady. Potvrdenie o meškaní vlaku dostanete od vlakvedúceho meškajúceho vlaku alebo tiež v pokladniciach.
Nárok na náhradu škody je potrebné uplatniť si do 12 mesiacov od uplynutia platnosti cestovného lístka.
Viac informácií o kompenzáciach vo vnútroštátnej preprave a v medzinárodnej preprave.
Na čo mám nárok pri meškaní/odrieknutí IC vlaku?
Ak nedodržíme cestovný poriadok, máte nárok na vrátenie časti cestovného podľa nasledujúcich pravidiel:
- V prípade meškania vlaku od 60 do 119 minút máte nárok na vrátenie 25 % z ceny lístka a občerstvenie v cene 1 €,
- v prípade meškania vlaku 120 minút a viac máte nárok na vrátenie 50 % z ceny lístka a občerstvenie v cene 2 €,
- v prípade meškania počas vašej cesty vyvinieme úsilie na vhodné riešenie vzniknutej situácie spôsobenej meškaním. Takéto riešenie má prednosť pred individuálnym riešením cestujúceho. Pri meškaní alebo odrieknutí diaľkového vlaku vám oznámime dostupné možnosti na pokračovanie v ceste do cieľovej stanice do 100 minút od plánovaného času odchodu zmeškaného alebo odrieknutého vlaku. V opačnom prípade má cestujúci právo pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom. Uhradíme vám nevyhnutné a primerané preukázané vzniknuté náklady. Potvrdenie o meškaní vlaku dostanete od vlakvedúceho meškajúceho vlaku alebo tiež v pokladniciach.
- Viac informácií o vrátení a odškodnení pri preprave IC vlakmi.
Čo môžem urobiť pri nepridelení miesta, na ktoré mám miestenku, a ak mi nebolo poskytnuté náhradné miesto v IC vlaku?
Pri nezaradení vozňa s vaším miestom bez náhradného miesta na sedenie, máte nárok na odškodnenie v hodnote celej sumy lístka. Ak máte lístok do 1. triedy, tento vozeň nie je zaradený a je vám pridelené miesto v 2. triede, máte nárok na odškodnenie vo výške 50 % ceny lístka.
Kedy kontaktovať personál/políciu?
Ak ste vo vlaku svedkom problémového správania, upovedomte sprevádzajúci personál alebo políciu.
Ako cestovať pohodlnejšie?
V ZSSK vynakladáme maximálne úsilie na čo najkomfortnejšie cestovanie našich zákazníkov. Kvalita a úroveň cestovania je priamo ovplyvnená cestujúcimi. Stačí málo, aby sme spoločne išli #slusnevlakom.