Projekty cezhraničnej spolupráce

Od roku 2011 ZSSK realizuje Projekty rozvoja železničnej dopravy: RAIL4SEE; RAILHUC, ktoré sú spolufinancované z Operačných programov Juhovýchodná Európa  a Stredná Európa. Projekt Strednej Európy – „RAILHUC – železničné uzlové mestá“. Od roku 2017 sa ZSSK podieľa na projekte LinkingDanube, ktorý je spolufinancovaný Európskou úniou prostredníctvom Interreg Dunajského nadnárodného programu.

Projekt RAIL4SEE

 

Logá EU a SEE

 

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) je jedným z partnerov projektu (PP5) RAIL4SEE, Rail Hub Cities for South East Europe, ktorého realizácia je spolufinancovaná z Operačného programu Juhovýchodná Európa. V rámci uvedeného projektu sa ZSSK zameria na riešenie dopravnej obslužnosti podunajského regiónu, ktorý je ohraničený spojnicou miest Bratislava, Leopoldov, Nitra, Štúrovo s nadväznosťou na príslušný prihraničný región Maďarskej republiky a Rakúska.

 

Na projekte sa okrem ZSSK zúčastňujú za Slovensko Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a mesto Bratislava a partneri z krajín juhovýchodnej Európy. Vedúci partner je Emilia – Romagna z Talianska. Trvanie projektu je 30 mesiacov.

 

ZSSK potvrdila svoju účasť na projekte v júni 2011. Riadiaci orgán hodnotil projekt v prvom kole excelentným  hodnotením a posunul projekt do druhého kola. Predpokladaný termín ukončenia august 2014.

 

Cieľom projektu je skvalitnenie železničnej dopravy medzi regiónmi juhovýchodnej Európy.

 

ZSSK má v rámci projektu záujem o vypracovanie štúdie zameranej na riešenie dopravnej obslužnosti územia v okruhu miest Bratislava, Nitra, Nové Zámky, Šurany a Galanta vo vzťahu k podunajskému regiónu Maďarska a Rakúska (pracovný názov štúdie: Dopravná obslužnosť dunajského regiónu).

 

Financovanie aktivít ZSSK:

  • vlastné zdroje ZSSK (0 %): 0 EUR
  • finančné prostriedky EÚ (85%): 225 675 EUR
  • finančné prostriedky MDVRR SR (15%): 39 825 EUR

Financovanie aktivít sa uskutoční formou refundácie.
Asociovaným partnerom projektu je Združenie miest a obcí Slovenska, ktoré sa bude podieľať na šírení výsledkov projektu a na propagácii projektu.

 


 

Projekt RAILHUC

 

RAILHUC logo

 

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) je tiež jedným z partnerov projektu RAILHUC, ktorý je spolufinancovaný z operačného programu Central Europe. Na projekte sa zúčastňujú partneri z ôsmych krajín.

 

Projekt bol schválený 19. mája 2011. Cieľom pripravovaného projektu je zlepšenie železničnej dopravy skvalitnením napájacích funkcií na železničných tratiach hlavných uzlových miest a v príslušných regiónoch. Osobitnými cieľmi projektu je vytvorenie spoločných konceptov lepšieho prepojenia mestskej a regionálnej dopravy s medzimestskou dopravou, preskúmanie možností a zistenie úzkych hrdiel v záujme lepšej integrácie mestskej a regionálnej dopravy s medzimestskými železničnými sieťami v každom zúčastnenom uzlovom meste. Súčasne sa uskutoční transnacionálne ohodnotenia dopadov implementácie krátkodobých a strednodobých priorít zúčastnených uzlových miest a zabezpečenie verejnej účasti na jednotlivých krokoch tvorby konceptov a priorít.

 

Aktivity ZSSK v projekte sa týkajú mesta Žilina, mesta Bratislava a ich priľahlých regiónov. ZSSK v rámci projektu má možnosť spolufinancovať vypracovanie štúdie o integrovanom dopravnom systéme v Žiline a v Bratislave, ktorá bude doplnená o informácie o IDS z medzinárodných konferencií organizovaných projektovými partnermi z ostatných zúčastnených štátov (externým riešiteľom). Šírenie výsledkov projektu ZSSK zabezpečí organizovaním medzinárodných konferencií v SR a tlačou a distribúciou propagačných materiálov.

 

Logá EC a EU

 

Rozpočet ZSSK je vo výške 228 505 EUR, z toho 85 % hradí EÚ a 15 % t. j. 34 275,82 EUR sú vlastné zdroje.
Dĺžka trvania projektu je 36 mesiacov.

 

Asociovaným partnerom projektu je Združenie miest a obcí Slovenska, ktoré sa bude podieľať na šírení výsledkov projektu a na propagácii projektu.

Spájame Európu!

Projekt RAILHUC priniesol dohody zamerané na zlepšenie železničnej infraštruktúry v regióne strednej Európy.

 

Projekt Strednej Európy – „RAILHUC – železničné uzlové mestá“ sa zameriava na spájanie vysokorýchlostných tratí s uzlami druhej a tretej úrovne. Kľúčom k úspechu je zlepšenie spolupráce medzi aktérmi a zainteresovanými stranami v sektore verejnej dopravy. Tento proces komunikácie a spolupráce bol jadrom očakávaných intervencií v sektore verejnej dopravy v desiatich európskych uzloch. Na základe úzkoprofilovej analýzy a presného popisu príslušného stavu verejnej dopravy boli navrhnuté a naplánované intervencie.

 

Investície založené na týchto intervenciách sú výsledkom rokovaní a dohôd medzi tými, ktorí robia rozhodnutia, finančnými inštitúciami a zúčastnenými subjektami atď. Tieto dohody boli konečným cieľom projektu „RAILHUC“. Sú prísľubom na implementáciu intervencií. Vo väčšine prípadov tieto dohody nie sú úplne záväzné, avšak poskytujú základ, na ktorom je možné ďalej stavať. Realizácia týchto intervencií môže pripraviť cestu na hladšiu dopravnú sieť na regionálnej a európskej úrovni.

 

 

Po celej strednej Európe, väčších mestách a hlavných mestách sa nachádzajú kľúčové prvky medzinárodnej dopravnej siete. Sú to uzly, ktoré spájajú miestne, regionálne a nadnárodné dopravné systémy. Počas posledných desaťročí, vysokorýchlostné spojenia medzi týmito uzlami a v rámci nových koridorov TEN-T sa významne zlepšili. Stále sú z veľkej časti financované z európskych a národných financií, ktoré sú oporou regionálnych ekonomík. Na druhej strane napájacie funkcie vo verejnej doprave obzvlášť v regionálnej železničnej doprave boli ignorované napriek ich dôležitosti pre celkové fungovanie systému. Verejná doprava postupne stráca svoju príťažlivosť. Obzvlášt v regiónoch s veľkou ekonomickou životaschopnosťou oslabuje celkový systém ekonomiky a dopravy.

 

Jedenásť partnerov zo siedmych krajín exemplárne reagovalo na túto znepokojujúcu situáciu. Ich projekt „RAILHUC (2011-2014) prispel k zlepšeniu nadväznosti dopravy vo vzdialenejších uzloch – na rôznych úrovniach a v rôznej miere. Projekt je implementovaný v rámci Programu Stredná Európa (medzinárodná spolupráca), spolufinancovaný z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj.  Projekt sa nezameriava iba na zlepšenie prepojiteľnosti železničnej dopravy. Analýzy úzkych hrdiel súvisiace s dosiahnutím integrovaných regionálnych dopravných systémov ukazujú špecifické výzvy a slabé miesta v každom regionálnom kontexte.

 

V dôsledku toho, v každom regionálnom kontexte boli sformulované rozvojové perspektívy a stanovené poradie intervencií pre každý uzol. Bol stanovený detailný plán opatrení. Dohody sami o sebe boli rôzneho charakteru a záväznosti. Sú jadrom projektu a pripravujú cestu pre budúce investície. Posilňujú väzby medzi verejnými a súkromnými, miestnymi a regionálnymi aktérmi.

 

Súvisiace články

 


Región Emiglia Romagna

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je rozšírenie zbernej oblasti vysokorýchlostnej stanice Medio Padana (Regio Emilia).

 

Dve hlavné plánované intervencie:

  • Možnosť parkovania pri stanici (v blízkosti diaľnice)
  • Rozšírenie FER (regionálna železničná trať): nové služby a nové spojenia

 

Konečné výsledky projektu sú predstavujú nasledujúce dohody:

  • Budúce rozvojové scenáre pre železničnú stanicu Mediopadana spojené s novou intermodálnou infraštruktúrou a jej významná úloha na národnej a mezinárodnej úrovni.
  • Posilniť nové formy spolupráce pomocou posilnenia napájacích funkcií v regionálnej železničnej sieti a plné využívanie služieb poskytovaných novou stanicou.
  • Zhodnotiť možné partnerstvá s inými zainteresovanými stranami, aby sme identifikovali možnosti financovania rozvoja intervencií v infraštruktúre (napájanie na cestnú komunikáciu).

Južná Morava a uzol Brno

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je modernizácia dvoch napájacích koľají a výstavba jedného traťového úseku.

 

Tu sú nasledujúce plánované intervencie:

  • Definovať priority, aby došlo k zlepšeniu na regionálnych tratiach v regióne Južnej Moravy
  • Zníženie nákladov na verejnú dopravu
  • Zlepšiť úlohu Integrovaného dopravného systému v regióne Južnej Moravy
  • Nahradiť dopravné zaťaženie na cestách pomocou železničnej dopravy na nových železničných linkách

 

Bolo podpísané Memorandum o rozvoji železničnej dopravy na regionálnych tratiach (Jún 2014). Zahŕňa:

  • Zlepšenie železničnej dopravy pre obyvateľov aglomerácie Brna
  • Možnosť priamej železničnej dopravy medzi Brnom a miestnymi centrami
  • Skrátenie cestovnej doby
  • Možnosti zvýšenia hustoty železničnej dopravy

Central German Metropolitan Region (CGMR)

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je zlepšenie železničných spojení medzi hlavnými mestskými centrami / prístup k vysokorýchlostným diaľkovým vlakom.

 

Tu sú nasledujúce plánované intervencie rozdelené do štyroch modulov:

  • “Hlavný interval vlakov v Nemecku” (Modul 1),
  • “Hlavná sieť železníc v Nemecku” (Modul 2),
  • “Hlavná tarifa v Nemecku” (Modul 3),
  • “Ústredná spolupráca v Nemecku” (Modul 4)

 

Bola podpísaná dohoda: Prehlásenie výboru primátorov (Február 2014):
Partnerské mestá CGMR budú zabezpečovať požadované ľudské zdroje pre technické spracovanie projektov a pre riadenie projektov. Finančný rozpočet bude umožňovať vydávanie informačných brožúr. Zástupcovia partnerských miest CGMR sa budú v dozornej rade Asociácie verejnej dopravy a v Partnerstve vo verejnej doprave zasadzovať o finančný príspevok do vypracovania štúdie taríf a širšiu integráciu tarifného systému v CGMR.


Región Vysočina

 

Hlavným cieľom implementácie je zlepšenie dostupnosti regiónu Vysočina rôznymi dopravnými prostriedkami.

 

Tu sú naplánované nasledujúce intervencie:

  • Organizácia dopravy / zlepšenie dopravnej ponuky
  • Investičný plán pre zlepšenie infraštruktúry (železnice, železničné vozidlá, prestupné stanice a intervencie do služieb). (Investičný plán 81 miliónov € v strednodobom horizonte).
  • Územné plánovanie
  • Podnikanie s nehnuteľnosťami

 

Dohoda bola podpísaná 24. júna 2014 ako Memorandum o porozumení: “Spolupráca v oblasti železničnej dopravy na území regiónu Vysočina”

 

Memorandum obsahuje:

  • Zlepšenie železničnej infraštruktúry a poskytovaných služieb
  • Memorandum o porozumení medzi Ministerstvom dopravy, regiónom Vysočina, správcom železničnej infraštruktúry a Českými dráhami

Región Veneto

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je podpora železničnej osobnej dopravy v regióne Veneto.

 

Tu sú  plánované tieto intervencie:

  • Monitorovanie implementácie SFMR (cestovný poriadok, služby …)
  • Zníženie signalizačnej vzdialenosti Mestre / Santa Lucia
  • Plán rozvoja letiska
  • Rozšírenie vysokorýchlostnej siete

 

Bol podpísaný List o zámere medzi Národnou železničnou spoločnosťou (RFI), Letiskom Marca Pola v Benátkach (SAVE) a magistrátom mesta Benátky:

  • Udržať úspešnú spoluprácu, aby sa dosiahli ciele projektu RAILHUC.
  • Podporovať spoluprácu /posilniť komunikačný proces medzi subjektami, ktoré podpísali List o zámere smerom k verejnosti.
  • Rozvíjať spoločné plánovanie a rozhodovací proces, zlepšiť spoločnú účasť v intervenciách.
  • Spoločne plánovať a rozvíjať zámer a realizáciu novej železničnej linky spájajúcej letisko a železničnú sieť.

Uzol Benátky

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je plánovaná dohoda o Hlavnom územnom pláne stanice Mestre

 

Tu sú plánované intervencie:

  • Široké portfólio intervencií
  • Pripraviť regulačnú schému územia (napr. rozparcelovanie, plánovanie krajiny, schéma atď.)
  • Zlepšenie dopravného prístupu (napr. prebudovanie územia, P&R, parkoviská pre bicykle …)

 

Vyhlásenie mestského zastupiteľstva o prestavbe územia železničnej stanice Mestre (medzi mestom Benátky, Talianskym železničným dopravcom (RFI) a FS Sistemi Urbani bolo podpísané. Pozostáva z týchto popisov:

  • Územie bývalej železničnej stanice
  • Územie stanice Mestre, pred Piazzale Favretti
  • Územie vo vlastníctve Metropolis, Ferrovie dello Stato Group, s príslušnými záhradami Via Piave (vrátane nového priestoru pre intermodálnu dopravu (bicykle) s možnosťou pre parkovanie, miesta na vysadenie, zbúranie existujúcich budov, presun ubytovacích kapacít do nových hotelov a rozvoj nových nákupných zariadení).

Uzol Ľubľana

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je zlepšenie služieb cestujúcim / rozvoj kapacity v nákladnej doprave do roku 2030.

 

Tu sú plánované intervencie:

  • Tivoli Arch (priame vlakové spojenie z/do Koper-Ljubljana-Jesenice-Austria (Bavorsko)
  • Integrovaná verejná doprava (lístky a cestovné poriadky)
  • Rekonštrukcia schémy železničných tratí (dodatočné kapacity pre osobné vlaky)
  • Implementácia vhodných typov cestovných poriadkov tam, kde existuje vhodná infraštruktúra.
  • Nová stanica a P&R v okolí Ľubľany (dodatočné stanice zvyšujú atraktívnosť)
  • Dodatočná koľaj do Kranj, Kamnik and Grosuplje
  • Konečné riešenie pre ľubľanský železničný uzol (dostačujúca kapacita po r. 2030)

 

Dohoda bude podpísaná medzi mestom Ľubľana, Slovinským ministerstvom pre dopravu s podporou Slovinských železníc


Uzol Györ

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je zosúladenie cestovných poriadkov, cestovného, informácií pre cestujúcich a systému riadenia dopravy pre plánovanú novú intermodálnu stanicu.

 

Tu sú plánované intervencie:

  • Krátkodobé: podpora od tých, ktorí rozhodujú, aby zabezpečili právne zmeny, ktoré podporia integrovaný dopravný systém.
  • Strednodobý: inštalácia a zosúladenie informácií pre cestujúcich na obrazovkách (závisí od finančných možností) zosúladenie systému riadenia dopravy (organizačné a právne zázemie).
  • Dlhodobé: nový intermodálny uzol Györ.

 

Memorandum o Porozumení bolo schválené v novembri 2014 a podpísané v decembri 2014.


Uzol Bratislava a uzol Žilina

 

Hlavným cieľom implementácie projektu je zlepšenie spolupráce medzi partnermi v oblasti dopravy a rozvíjanie integrovaných systémov v mestách Bratislava a Žilina.

 

Tu sú plánované intervencie:
• Skrátenie cestovnej doby
• Koordinácia aktivít vedúcich k využívaniu fondov Európskej únie
• Budovanie integrovaného dopravného systému
• Zvažovanie potrieb obyvateľov, ekologické opatrenia, požiadavky a štandardy na bezpečnosť a kvalitu dopravy

 

Memorandum bude podpísané v decembri 2014. Na podpis Memoranda boli oslovení Bratislavský samosprávny kraj, Mesto Bratislava, Bratislavská integrovaná doprava (BID), Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, Žilinský samosprávny kraj, Mesto Žilina a Žilinská univerzita v Žiline.


Záver

 

Vo všetkých partnerských regiónoch a mestách boli pripravené a podpísané dohody smerujúce k zlepšeniu železničnej a inej infraštruktúry v TEN-T uzloch. Výsledky projektu boli prezentované zainteresovanými stranami zo všetkých zúčastnených štátov v Bologni na záverečnej konferencii projektu. Hlavné závery získané od zúčastnených partnerov boli predstavené zástupcom Európskej komisie v Bruseli v decembri 2014.

 

Dôležitou témou na tomto podujatí boli najmä napájacie funkcie a intermodálne spojenia  v železničných uzloch. RAILHUC projekt je preto dobrým príkladom pre počiatočné investície cez INTERREG. Financovanie z Európskej únie je pozitívny spôsob  „alibi“ na vytvorenie alebo posilnenie spolupráce medzi rôznymi zainteresovanými stranami. Pre ďalšie programovanie politiky EÚ je dôležitá súdržnosť medzi  ERDF – INTERREG a TEN-T.

 

 

 

Prezentované: 12. December 2014

 

 

Zhotovil: KORDIS JMK s podporou ďalších zainteresovaných strán a najmä German Association for Housing, Urban and Spatial Development.

Logo Linking Danube

 

LinkingDanube sa zaoberá problémom nedostatočného poskytovania cezhraničných informácií o verejnej doprave, pričom dáva dôraz na cestujúcich pravidelne dochádzajúcich cez hranice a na mobilitu vo vidieckych regiónoch. Cieľom je podporiť možnosti mobility šetrné k životnému prostrediu a sprístupniť Podunajský región prostredníctvom medzinárodných a multimodálnych plánovačov ciest. Projekt má viesť k prepojeniu systémov poskytujúcich informácie o cestovaní. Dôležitým prvkom je zapojiť do nich dopravné služby na požiadanie. Teda služby, keď si cestujúci môžu napríklad objednať spoj mimo pravidelného cestovného poriadku.

 

Ústredným výstupom projektu bude verejne dostupný koncept medzinárodného a multimodálneho plánovača ciest, ktorý umožní vybrať si z dopravných prostriedkov priateľských k životnému prostrediu. Poslúži ako vstup pre prácu na technickom vývoji v rámci projektu, ale aj na rozvíjanie v externom prostredí. Tam, kde je to možné, bude  LinkingDanube stavať na existujúcich službách. Rôzne národné i regionálne služby bude navzájom prepájať decentralizovaným spôsobom. Harmonizované aplikačné programové rozhranie (API) umožní vytvorenie siete, vďaka ktorej koneční používatelia získajú informácie zo zahraničia prostredníctvom vyhľadávacích služieb, na ktoré sú zvyknutí.

 

Pilotný projekt ukáže uskutočniteľnosť a funkčnosť konceptu LinkingDanube. Základnými prvkami sú zapojenie dopravných služieb na požiadanie vo vidieckych oblastiach do národných a regionálnych vyhľadávačov a plánovačov ciest a vytvorenie siete takýchto informačných služieb umožňujúcej naplánovať si cestu cez hranice. Aby mali výsledky projektu dlhodobý význam, bude v spolupráci s pracovnou skupinou pre prioritnú oblasť 1B stratégie Európskej únie pre Podunajskú oblasť (EUSDR) vypracovaná implementačná stratégia pre Podunajský región.

 

 

LinkingDanube je spolufinancovaný Európskou úniou
prostredníctvom Interreg Dunajského nadnárodného programu.

 

Webová stránka Danube

 

Trvanie projektu: 01/2017 – 06/2019
Rozpočet: celkový 2 917 930,50 EUR, príspevok ERDF – 2 480 240,89 EUR
Príspevok IPA: 0 EUR
Príspevok ENI: 0 EUR
Priorita: Lepšie prepojený a energeticky zodpovedný Podunajský región
Špecifický cieľ: Podporiť bezpečné dopravné systémy šetrné k životnému prostrediu a vyváženú dostupnosť mestských a vidieckych oblastí

 

Brožúra na stiahnutie (ANJ PDF, 1 165 kB)

Logo OJP4DANUBE

Koordinačné mechanizmy pre multimodálnu cezhraničnú informačnú sieť cestujúcich založenú na OJP pre Podunajsko

 

Podunajskému regiónu chýba úplná multimodálna sieť (cestná, železničná, vodná doprava) a zároveň trpí problémovými miestami v doprave, najmä v oblasti cestnej dopravy, ktorá má negatívny vplyv na občanov a prírodu. Vysoká administratívna fragmentácia odvetvia dopravy je navyše veľkou prekážkou pri realizácii efektívnych multimodálnych sietí. Jadrom projektu je integrácia koordinačných mechanizmov a lepšie zosúladenie dopravcov a poskytovateľov informácií o cestovaní na rôznych technických a organizačných úrovniach, s cieľom vytvoriť multimodálnu cezhraničnú cestovnú informačnú sieť. Osobitná pozornosť sa venuje hlavným železničným koridorom, ktoré sú napojené na regionálne siete, lokálne siete a cyklotrasy a príslušným informáciám o cestovaní pre lepšiu dostupnosť. Tieto možnosti nám dovoľujú organizovať multimodálne lokálne výlety, ako aj cesty na dlhé vzdialenosti v enviromentálne prijateľných režimoch, a to vrátane cyklistiky a vnútrozemských vodných ciest. Tieto multimodálne reťazce sú vysoko žiadané turistami, no slúžia aj pre tých, ktorí dochádzajú denne do práce v prihraničných aj cezhraničných oblastiach.

 

V tomto projekte vytvoríme požadovanú digitálnu infraštruktúru, nové inovatívne metódy a nástroje na uľahčenie prevádzkovej siete služieb a predovšetkým vytvoríme v stratégii a akčných plánoch dlhodobú organizačnú štruktúru dopravnej siete. Aplikáciou inovatívnej metódy Open Journey Planning (štandard OJP) v operatívnom prostredí dokážeme poskytovať služby koncovým používateľom.

 

Projekt združuje celkom 14 partnerov z 8 krajín Podunajska, ktorí spolupracujú na dosiahnutí spoločného cieľa. Keďže sú ciele ambiciózne, je potrebné zdôrazniť, že sa nezačína od nuly, ale stavia sa na implementáciách, poznatkoch a dobre zavedenej spolupráci z projektu LinkingDanube, ktoré prostredníctvom zúčastnených výskumných organizácií získajú inovatívne oživenie. Hlavným zameraním projektu je prenos vedomostí na úroveň politiky, budúcich osvojiteľov a na úroveň expertov.

 

Newsletter venovaný projektu

 

OJP4Danube je spolufinancovaný Európskou úniou

prostredníctvom Interreg Dunajského nadnárodného programu.

 

Webová stránka Danube

 

Trvanie projektu: 07/2020 – 12/2022

Celkový rozpočet: 3 005 633,41 EUR

Príspevok ERDF: 2 460 625,09 EUR

Príspevok IPA: 0 EUR

Príspevok ENI: 94 163,25 EUR

Priorita: Lepšie prepojený a energeticky zodpovedný Podunajský región

Špecifický cieľ: Podporiť bezpečné dopravné systémy šetrné k životnému prostrediu a vyváženú dostupnosť mestských a vidieckych oblastí

Brožúra na stiahnutie (ANJ PDF, 763 kB)

Skip to content