Spájame Európu!
Projekt RAILHUC priniesol dohody zamerané na zlepšenie železničnej infraštruktúry v regióne strednej Európy.
Projekt Strednej Európy – „RAILHUC – železničné uzlové mestá“ sa zameriava na spájanie vysokorýchlostných tratí s uzlami druhej a tretej úrovne. Kľúčom k úspechu je zlepšenie spolupráce medzi aktérmi a zainteresovanými stranami v sektore verejnej dopravy. Tento proces komunikácie a spolupráce bol jadrom očakávaných intervencií v sektore verejnej dopravy v desiatich európskych uzloch. Na základe úzkoprofilovej analýzy a presného popisu príslušného stavu verejnej dopravy boli navrhnuté a naplánované intervencie.
Investície založené na týchto intervenciách sú výsledkom rokovaní a dohôd medzi tými, ktorí robia rozhodnutia, finančnými inštitúciami a zúčastnenými subjektami atď. Tieto dohody boli konečným cieľom projektu „RAILHUC“. Sú prísľubom na implementáciu intervencií. Vo väčšine prípadov tieto dohody nie sú úplne záväzné, avšak poskytujú základ, na ktorom je možné ďalej stavať. Realizácia týchto intervencií môže pripraviť cestu na hladšiu dopravnú sieť na regionálnej a európskej úrovni.
Po celej strednej Európe, väčších mestách a hlavných mestách sa nachádzajú kľúčové prvky medzinárodnej dopravnej siete. Sú to uzly, ktoré spájajú miestne, regionálne a nadnárodné dopravné systémy. Počas posledných desaťročí, vysokorýchlostné spojenia medzi týmito uzlami a v rámci nových koridorov TEN-T sa významne zlepšili. Stále sú z veľkej časti financované z európskych a národných financií, ktoré sú oporou regionálnych ekonomík. Na druhej strane napájacie funkcie vo verejnej doprave obzvlášť v regionálnej železničnej doprave boli ignorované napriek ich dôležitosti pre celkové fungovanie systému. Verejná doprava postupne stráca svoju príťažlivosť. Obzvlášt v regiónoch s veľkou ekonomickou životaschopnosťou oslabuje celkový systém ekonomiky a dopravy.
Jedenásť partnerov zo siedmych krajín exemplárne reagovalo na túto znepokojujúcu situáciu. Ich projekt „RAILHUC (2011-2014) prispel k zlepšeniu nadväznosti dopravy vo vzdialenejších uzloch – na rôznych úrovniach a v rôznej miere. Projekt je implementovaný v rámci Programu Stredná Európa (medzinárodná spolupráca), spolufinancovaný z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj. Projekt sa nezameriava iba na zlepšenie prepojiteľnosti železničnej dopravy. Analýzy úzkych hrdiel súvisiace s dosiahnutím integrovaných regionálnych dopravných systémov ukazujú špecifické výzvy a slabé miesta v každom regionálnom kontexte.
V dôsledku toho, v každom regionálnom kontexte boli sformulované rozvojové perspektívy a stanovené poradie intervencií pre každý uzol. Bol stanovený detailný plán opatrení. Dohody sami o sebe boli rôzneho charakteru a záväznosti. Sú jadrom projektu a pripravujú cestu pre budúce investície. Posilňujú väzby medzi verejnými a súkromnými, miestnymi a regionálnymi aktérmi.
Súvisiace články
Región Emiglia Romagna
Hlavným cieľom implementácie projektu je rozšírenie zbernej oblasti vysokorýchlostnej stanice Medio Padana (Regio Emilia).
Dve hlavné plánované intervencie:
- Možnosť parkovania pri stanici (v blízkosti diaľnice)
- Rozšírenie FER (regionálna železničná trať): nové služby a nové spojenia
Konečné výsledky projektu sú predstavujú nasledujúce dohody:
- Budúce rozvojové scenáre pre železničnú stanicu Mediopadana spojené s novou intermodálnou infraštruktúrou a jej významná úloha na národnej a mezinárodnej úrovni.
- Posilniť nové formy spolupráce pomocou posilnenia napájacích funkcií v regionálnej železničnej sieti a plné využívanie služieb poskytovaných novou stanicou.
- Zhodnotiť možné partnerstvá s inými zainteresovanými stranami, aby sme identifikovali možnosti financovania rozvoja intervencií v infraštruktúre (napájanie na cestnú komunikáciu).
Južná Morava a uzol Brno
Hlavným cieľom implementácie projektu je modernizácia dvoch napájacích koľají a výstavba jedného traťového úseku.
Tu sú nasledujúce plánované intervencie:
- Definovať priority, aby došlo k zlepšeniu na regionálnych tratiach v regióne Južnej Moravy
- Zníženie nákladov na verejnú dopravu
- Zlepšiť úlohu Integrovaného dopravného systému v regióne Južnej Moravy
- Nahradiť dopravné zaťaženie na cestách pomocou železničnej dopravy na nových železničných linkách
Bolo podpísané Memorandum o rozvoji železničnej dopravy na regionálnych tratiach (Jún 2014). Zahŕňa:
- Zlepšenie železničnej dopravy pre obyvateľov aglomerácie Brna
- Možnosť priamej železničnej dopravy medzi Brnom a miestnymi centrami
- Skrátenie cestovnej doby
- Možnosti zvýšenia hustoty železničnej dopravy
Central German Metropolitan Region (CGMR)
Hlavným cieľom implementácie projektu je zlepšenie železničných spojení medzi hlavnými mestskými centrami / prístup k vysokorýchlostným diaľkovým vlakom.
Tu sú nasledujúce plánované intervencie rozdelené do štyroch modulov:
- “Hlavný interval vlakov v Nemecku” (Modul 1),
- “Hlavná sieť železníc v Nemecku” (Modul 2),
- “Hlavná tarifa v Nemecku” (Modul 3),
- “Ústredná spolupráca v Nemecku” (Modul 4)
Bola podpísaná dohoda: Prehlásenie výboru primátorov (Február 2014):
Partnerské mestá CGMR budú zabezpečovať požadované ľudské zdroje pre technické spracovanie projektov a pre riadenie projektov. Finančný rozpočet bude umožňovať vydávanie informačných brožúr. Zástupcovia partnerských miest CGMR sa budú v dozornej rade Asociácie verejnej dopravy a v Partnerstve vo verejnej doprave zasadzovať o finančný príspevok do vypracovania štúdie taríf a širšiu integráciu tarifného systému v CGMR.
Región Vysočina
Hlavným cieľom implementácie je zlepšenie dostupnosti regiónu Vysočina rôznymi dopravnými prostriedkami.
Tu sú naplánované nasledujúce intervencie:
- Organizácia dopravy / zlepšenie dopravnej ponuky
- Investičný plán pre zlepšenie infraštruktúry (železnice, železničné vozidlá, prestupné stanice a intervencie do služieb). (Investičný plán 81 miliónov € v strednodobom horizonte).
- Územné plánovanie
- Podnikanie s nehnuteľnosťami
Dohoda bola podpísaná 24. júna 2014 ako Memorandum o porozumení: “Spolupráca v oblasti železničnej dopravy na území regiónu Vysočina”
Memorandum obsahuje:
- Zlepšenie železničnej infraštruktúry a poskytovaných služieb
- Memorandum o porozumení medzi Ministerstvom dopravy, regiónom Vysočina, správcom železničnej infraštruktúry a Českými dráhami
Región Veneto
Hlavným cieľom implementácie projektu je podpora železničnej osobnej dopravy v regióne Veneto.
Tu sú plánované tieto intervencie:
- Monitorovanie implementácie SFMR (cestovný poriadok, služby …)
- Zníženie signalizačnej vzdialenosti Mestre / Santa Lucia
- Plán rozvoja letiska
- Rozšírenie vysokorýchlostnej siete
Bol podpísaný List o zámere medzi Národnou železničnou spoločnosťou (RFI), Letiskom Marca Pola v Benátkach (SAVE) a magistrátom mesta Benátky:
- Udržať úspešnú spoluprácu, aby sa dosiahli ciele projektu RAILHUC.
- Podporovať spoluprácu /posilniť komunikačný proces medzi subjektami, ktoré podpísali List o zámere smerom k verejnosti.
- Rozvíjať spoločné plánovanie a rozhodovací proces, zlepšiť spoločnú účasť v intervenciách.
- Spoločne plánovať a rozvíjať zámer a realizáciu novej železničnej linky spájajúcej letisko a železničnú sieť.
Uzol Benátky
Hlavným cieľom implementácie projektu je plánovaná dohoda o Hlavnom územnom pláne stanice Mestre
Tu sú plánované intervencie:
- Široké portfólio intervencií
- Pripraviť regulačnú schému územia (napr. rozparcelovanie, plánovanie krajiny, schéma atď.)
- Zlepšenie dopravného prístupu (napr. prebudovanie územia, P&R, parkoviská pre bicykle …)
Vyhlásenie mestského zastupiteľstva o prestavbe územia železničnej stanice Mestre (medzi mestom Benátky, Talianskym železničným dopravcom (RFI) a FS Sistemi Urbani bolo podpísané. Pozostáva z týchto popisov:
- Územie bývalej železničnej stanice
- Územie stanice Mestre, pred Piazzale Favretti
- Územie vo vlastníctve Metropolis, Ferrovie dello Stato Group, s príslušnými záhradami Via Piave (vrátane nového priestoru pre intermodálnu dopravu (bicykle) s možnosťou pre parkovanie, miesta na vysadenie, zbúranie existujúcich budov, presun ubytovacích kapacít do nových hotelov a rozvoj nových nákupných zariadení).
Uzol Ľubľana
Hlavným cieľom implementácie projektu je zlepšenie služieb cestujúcim / rozvoj kapacity v nákladnej doprave do roku 2030.
Tu sú plánované intervencie:
- Tivoli Arch (priame vlakové spojenie z/do Koper-Ljubljana-Jesenice-Austria (Bavorsko)
- Integrovaná verejná doprava (lístky a cestovné poriadky)
- Rekonštrukcia schémy železničných tratí (dodatočné kapacity pre osobné vlaky)
- Implementácia vhodných typov cestovných poriadkov tam, kde existuje vhodná infraštruktúra.
- Nová stanica a P&R v okolí Ľubľany (dodatočné stanice zvyšujú atraktívnosť)
- Dodatočná koľaj do Kranj, Kamnik and Grosuplje
- Konečné riešenie pre ľubľanský železničný uzol (dostačujúca kapacita po r. 2030)
Dohoda bude podpísaná medzi mestom Ľubľana, Slovinským ministerstvom pre dopravu s podporou Slovinských železníc
Uzol Györ
Hlavným cieľom implementácie projektu je zosúladenie cestovných poriadkov, cestovného, informácií pre cestujúcich a systému riadenia dopravy pre plánovanú novú intermodálnu stanicu.
Tu sú plánované intervencie:
- Krátkodobé: podpora od tých, ktorí rozhodujú, aby zabezpečili právne zmeny, ktoré podporia integrovaný dopravný systém.
- Strednodobý: inštalácia a zosúladenie informácií pre cestujúcich na obrazovkách (závisí od finančných možností) zosúladenie systému riadenia dopravy (organizačné a právne zázemie).
- Dlhodobé: nový intermodálny uzol Györ.
Memorandum o Porozumení bolo schválené v novembri 2014 a podpísané v decembri 2014.
Uzol Bratislava a uzol Žilina
Hlavným cieľom implementácie projektu je zlepšenie spolupráce medzi partnermi v oblasti dopravy a rozvíjanie integrovaných systémov v mestách Bratislava a Žilina.
Tu sú plánované intervencie:
• Skrátenie cestovnej doby
• Koordinácia aktivít vedúcich k využívaniu fondov Európskej únie
• Budovanie integrovaného dopravného systému
• Zvažovanie potrieb obyvateľov, ekologické opatrenia, požiadavky a štandardy na bezpečnosť a kvalitu dopravy
Memorandum bude podpísané v decembri 2014. Na podpis Memoranda boli oslovení Bratislavský samosprávny kraj, Mesto Bratislava, Bratislavská integrovaná doprava (BID), Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, Žilinský samosprávny kraj, Mesto Žilina a Žilinská univerzita v Žiline.
Záver
Vo všetkých partnerských regiónoch a mestách boli pripravené a podpísané dohody smerujúce k zlepšeniu železničnej a inej infraštruktúry v TEN-T uzloch. Výsledky projektu boli prezentované zainteresovanými stranami zo všetkých zúčastnených štátov v Bologni na záverečnej konferencii projektu. Hlavné závery získané od zúčastnených partnerov boli predstavené zástupcom Európskej komisie v Bruseli v decembri 2014.
Dôležitou témou na tomto podujatí boli najmä napájacie funkcie a intermodálne spojenia v železničných uzloch. RAILHUC projekt je preto dobrým príkladom pre počiatočné investície cez INTERREG. Financovanie z Európskej únie je pozitívny spôsob „alibi“ na vytvorenie alebo posilnenie spolupráce medzi rôznymi zainteresovanými stranami. Pre ďalšie programovanie politiky EÚ je dôležitá súdržnosť medzi ERDF – INTERREG a TEN-T.
Prezentované: 12. December 2014
Zhotovil: KORDIS JMK s podporou ďalších zainteresovaných strán a najmä German Association for Housing, Urban and Spatial Development.