Zvolenský región dostane 21 moderných vlakových súprav

30. 03. 2017
  • Nové výkonné súpravy s pohonom štyroch náprav nahradia tridsaťročné vlaky

  • „Zvolenskú“ vlakovú dopravu v rámci Banskobystrického samosprávneho kraja využíva ročne viac ako 3,3 milióna cestujúcich

  • Najvyťaženejším traťovým úsekom je trasa Zvolen – Banská Bystrica, ktorá spája najvýznamnejšie centrá regiónu

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tento týždeň uzatvorila zmluvu so ŽOS Vrútky o dodávke 21 dieselových motorových jednotiek (DMJ). Nákup bude po uzatvorení Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku hradený z prostriedkov Európskej únie a Štátneho rozpočtu SR. Hoci zvolenský región ročne obslúži viac ako 3,3 milióna cestujúcich (jeho najvyťaženejšími traťami sú Zvolen – Banská Bystrica a Zvolen – Fiľakovo), priemerný vek rušňov a vozňov je vyše 30 rokov. To znamená, že väčšina dnešných miestnych vozňov a rušňov bola vyrobená ešte v osemdesiatych rokoch, sú neklimatizované a toalety v nich fungujú takzvaným „prepadom“. Nové moderné súpravy (7 bude mať sedadlovú kapacitu sto šesťdesiat cestujúcich a 14 stodesať cestujúcich) budú klimatizované, vybavené Wi-Fi pripojením a elektrickými zásuvkami. Oproti dnešným sú aj omnoho komfortnejšie, výkonnejšie a rýchlejšie. Prvé pribudnú na zvolenské trate v roku 2018. „Od nášho nástupu do funkcie sme ako predstavenstvo vyše 6 mesiacov zvažovali všetky možné kroky, riziká a možnosti aj v spolupráci s orgánmi EK. Nechceli sme, aby boli víťaz a dodávky súprav, ktoré pripravovalo ešte minulé vedenie spoločnosti, kýmkoľvek spochybnené,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Pre zvolenskú regionálnu dopravu, ktorej sa posledných sedem rokov modernizácia vlakovej dopravy vyhýbala, je podpis zmluvy skvelá správa.“ Zmluva medzi ZSSK a ŽOS Vrútky po dodaní vlakov predpokladá pravidelné štvrťročné vyhodnocovanie ich prevádzkyschopnosti s pevne nastavenými sankciami v prípade zvýšenej poruchovosti. Výhodou oproti dnes prevádzkovaným vlakom je pri nových DMJ zvýšený výkon, ktorý umožňuje pohon viacerých náprav (nové DMJ majú pohon štyroch náprav, dnešné vlaky v regióne poháňa len jedna náprava). To umožní lepší rozbeh súprav do kopca, ako aj ich brzdenie. Výsledkom bude optimálnejšie využitie traťových úsekov na cestovanie najvyššou cestovnou rýchlosťou (väčšina tratí v regióne umožňuje max. rýchlosť 100 km/h). Ďalším pozitívom je, že nové vlaky sú v porovnaní so súčasnými ekologickejšie. Okrem nafty sa do nich pridáva aditívum AdBlue, napomáhajúce rozložiť pri spaľovaní väčšinu škodlivých látok, ktoré dnešné súpravy vypúšťajú do ovzdušia bez ďalšej úpravy. „Táto investícia je súčasťou úplne novej stratégie obnovy vozového parku ZSSK a ďalších plánovaných investícií. Už v najbližších dňoch predstavíme túto ucelenú stratégiu aj verejnosti,“ hovorí Patrik Horný, podpredseda predstavenstva zodpovedný za ekonomiku a inovácie.  Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč
, tel: 02/2029 7015, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail: hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk * * * *
O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). 
ZSSK od polovice decembra 2016 realizuje priemerne 1445 vlakov denne. Z toho 203 diaľkových vlakov, 1242 regionálnych a prímestských spojov, zastavuje na 690 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2800 kilometroch tratí na Slovensku.   Dieselmotorová jednotka radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ. Interiér dieselmotorovej jednotky radu 861 z predchádzajúceho projektu EÚ.

Skip to content