ZSSK zmodernizuje 31 diaľkových vozňov vo vlastnej réžii

1.8.2017

  • Modernizácia zahŕňa renováciu interiéru a výmenu elektrických častí vozňa 
  • ZSSK ušetrí vďaka lepšiemu využitiu vlastných pracovníkov cca 300 tisíc eur

BRATISLAVA  - Opravy diaľkových vozňov v objeme 3,1 milióna eur Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zrealizuje v tomto a v budúcom roku vo vlastnej opravovni vo Zvolene. Predpokladané náklady na jeden vozeň sú 100-tisíc eur. Prácou vo vlastnej réžii firma ušetrí asi 10 percent nákladov, no omnoho dôležitejšie sú úspory na neodstavovaní vozňov pri každej menšej poruche. Tento projekt je súčasťou stratégie ZSSK, pri ktorej je kladený dôraz na efektívne nakladanie s vlastným majetkom a verejnými zdrojmi.
      „V minulosti sa stávalo, že vagóny sa relatívne často vracali do opravy s menšími poruchami. ZSSK vtedy stráca ako na preprave vagónu do a z opravy, tak i jeho odstávkou. Využívame príležitosť, keď už je vagón v oprave aj kvôli menším nedostatkom a vykonáme renováciu a modernizáciu,“  povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
      Z celkového plánovaného počtu je 13 vozňov 1. triedy (typ. označenie Apeer) a 18 vozňov 2. triedy (Bpeer). Oba typy vozňov sú veľkopriestorové (bez oddielov) a určené na diaľkové vlaky.
      Vozne boli vyrobené v rokoch 1996 až 2003. Podobne ako u iných dopravcov v zahraničí tu prichádza modernizácia po 15 až 20 rokoch životnosti vozňa. Pri novších vozňoch sa budú rekonštruovať tie, ktorých interiér je poškodený, resp. kde elektrické systémy vykazovali zvýšenú mieru poruchovosti.
      Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu k modernizácii dodáva: „Vozne modernizujeme postupne. Práce na jednom vozni trvajú približne sedem týždňov. Do konca mája sme takto prerobili päť vozňov. Celá zákazka má byť hotová do konca roku 2018.“
     
Vo vozňoch budú prečalúnené sedadlá a doplnia elektrické zásuvky, ktoré v tomto type vozňov 2. triedy chýbali. Po novom má dvojica sedadiel k dispozícii jednu elektrickú zásuvku (230 V) doplnenú o USB zásuvku (5 V) na nabíjanie mobilných telefónov a tabletov. Výmena centrálneho zdroja elektrickej energie prinesie nižšiu poruchovosť a väčšiu stabilitu klimatizačných jednotiek vo vozňoch.
      Vizuálny efekt zvýši leštenie obkladov v interiéri vozňa a oprava laku exteriéru vozňa. Ďalej sa zmodernizuje interiér WC a vákuové toalety budú vymenené za nové. Príde aj k výmene stolíkov, ktoré budú väčšie a tým pádom k ním budú mať prístup i cestujúci sediaci v chodbičke a nielen pri okne.
      Podobné modernizácie robila ZSSK doteraz externe. Prvýkrát svojimi silami zmodernizovala vozne v roku 2015 práve v opravovni vozňov vo Zvolene. Do troch vozňov 1. triedy (typ Aeer) vtedy doplnili prémiové kupé 1plus pre biznis cestujúcich.
      „Zákazka prináša firme viaceré výhody. Nielenže šetríme, ale naši zamestnanci zároveň získajú možnosť zúčastniť sa na náročnejšom projekte, čo najšikovnejším ľuďom dáva priestor realizovať sa aj mimo pravidelnej údržby. Firme to pomáha motivovať jej najkvalitnejších zamestnancov,“ dodal K. Martinček.
      Zrenovované vozne budú jazdiť na diaľkových na linkách:

  • Budapešť – Košice
  • Ostrava – Žilina – Banská Bystrica
  • Praha – Žilina 
  • Bratislava – Zvolen – Košice
  • Bratislava – Žilina – Košice

Cena nového vozňa diaľkovej dopravy je približne 2 milióny eur. Životnosť jedného vozňa je 30 – 40 rokov.

  

Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč
, tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail:
hovorca@remove-this.slovakrail.sk; kovac.tomas@remove-this.slovakrail.sk

* * * *

O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). 

ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku.

Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188
, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@remove-this.slovakrail.sk
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe

^ Hore

Vyhľadanie spojenia

Vyhľadanie spojenia

Železničný dopravca - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), s ktorým cestujete, nesie zodpovednosť za vašu prepravu a prepravu vašej batožiny a musí rešpektovať vaše práva, ktoré vám vyplývajú z Nariadenia Európskeho parlamentu a rady č. 1371/2007/ES o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave.
Pre vnútroštátnu diaľkovú železničnú osobnú prepravu boli ZSSK Ministerstvom dopravy a výstavby SR udelené výnimky z plnenia niektorých ustanovení.