Záujem o nočnú prepravu vlakmi stúpa

26.9.2017

  • Počet cestujúcich v lôžkových a ležadlových vlakoch v medzištátnej doprave ZSSK medziročne narástol o 10,5 %, ZSSK plánuje túto službu posilniť a rozšíriť

  • Záujem o vnútroštátne autovlaky stúpol o viac ako 30,7 %

BRATISLAVA - Cestovanie lôžkovým alebo ležadlovým vozňom má nesporné výhody. Do cieľovej stanice dorazí cestujúci oddýchnutý, pretože celú cestu môže využiť na pohodlný spánok. Príchod nočných vlakov do cieľových staníc je spravidla v ranných hodinách, takže má celý deň pred sebou. Zároveň šetrí finančné prostriedky za ubytovanie. Aj Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) ponúka svojim zákazníkom možnosť pohodlne cestovať na dlhšie vzdialenosti počas noci v lôžkových a ležadlových vozňoch.

Obľuba nočných vlakov rastie najmä v medzištátnej doprave, kde medziročne stúpla o viac ako 10,5 %. Za prvých osem mesiacov roka 2017 využilo služby lôžkových a ležadlových vozňov ZSSK v tomto segmente viac ako 77 tisíc cestujúcich. V medzištátnej doprave dnes ZSSK prevádzkuje 18 vlastných lôžkových vozňov a 6 lôžkových vozňov ČD. Obe spoločnosti poskytujú tiež po dva ležadlové vozne, okrem toho sa pravidelne nasadzuje 6 prenajatých ležadlových vozňov. Vo vnútroštátnej doprave ZSSK používa 18 lôžkových vozňov a 4 ležadlové vozne.

Počet prepravených osôb v medzištátnej nočnej doprave:

1. - 8./2016

1. - 8./2017

počet osôb

počet osôb

Január

6 292

6 694

Február

5 918

6 330

Marec

7 000

6 621

Apríl

6 055

8 449

Máj

8 509

9 132

Jún

9 256

10 539

Júl

13 316

14 540

August

14 008

15 433

Spolu

70 354

77 738

Najobľúbenejšou nočnou traťou je Humenné – Košice – Praha, ktorá za január až august 2017 dosiahla na úseku Košice – Praha priemerné využitie vozňa až 73 %. ZSSK ročne vypraví 2790 nočných vlakov (v rámci vnútroštátnej aj medzištátnej dopravy spolu).

„Cestujúci si stále viac uvedomujú výhody cestovania v noci, tento trend je zrejmý aj v okolitých krajinách,“ hovorí Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK. „Záujem cestujúcej verejnosti plánujeme podporiť aj razantným zvýšením úrovne nočného cestovania, kde chceme predovšetkým poskytovať kvalitné ubytovacie služby hotelového typu.“

Prehľad vnútroštátnych nočných spojení ZSSK:

  • Bratislava – Žilina – Košice – Humenné a späť
  • Bratislava – Zvolen – Košice – Prešov a späť
  • priamy vozeň Bratislava – Žilina – Košice a späť

Prehľad medzinárodných nočných vlakov:

  • Humenné – Žilina – Praha a späť
  • Košice – Žilina – Praha a späť
  • Budapešť - Bratislava - Praha - Berlín a späť

Prehľad priamych vozňov do zahraničia:

  • Humenné – Praha – Ústí nad Labem – Cheb a späť
  • Humenné – Praha – Plzeň – Cheb a späť
  • Zvolen – Banská Bystrica – Žilina – Praha a späť
  • Prešov – Košice – Zvolen - Brno - Praha a späť
  • Košice – Žilina – Viedeň a späť
  • Budapešť – Bratislava – Varšava a späť
  • Budapešť – Bratislava – Krakov a späť
  • Bratislava – Zvolen – Košice – Ľvov – Kyjev a späť
  • Praha – Žilina – Košice – Ľvov – Kyjev a späť

ZSSK neustále analyzuje záujem cestujúcich o jednotlivé trate a v budúcnosti preto plánuje predĺžiť trasu nočného vlaku Humenné – Bratislava až do Viedne. V spolupráci s partnermi vyhodnocuje aj možnosti cestovania priamymi lôžkami z Bratislavy do miest západnej Európy, napríklad predĺžením trás niektorých nočných vlakov z Viedne do Bratislavy.

Lôžkové vozne

Lôžkové vozne predstavujú najkomfortnejšie cestovanie v nočných vlakoch. Jednotlivé lôžkové kupé môžu byť Single (jednomiestne), Double (dvojmiestne) a Triple (trojmiestne). Okrem toho sú rozdelené na mužské a ženské, pričom mix pohlaví je povolený len v prípade skupiny cestujúcich, ktorí si zakúpia všetky lôžka v kupé.

Kupé je okrem samotných lôžok vybavené aj umývadlom a k dispozícii je hygienický balíček (pitná voda na ústnu hygienu, uterák, mydlo). Jednotlivé kupé sú zvnútra uzamykateľné a o celkovú bezpečnosť vozňa sa počas prepravy stará steward, ktorý je pridelený pre každý vozeň zvlášť. V lôžkových vozňoch je preprava psov zakázaná.

V cene lôžkového príplatku sú zahrnuté tieto služby:

  • pomoc pri nástupe a výstupe cestujúceho,
  • budenie najneskôr 30 minút pred príchodom vlaku do cieľovej stanice cestujúceho,
  • ustielanie lôžok už pred nástupom,
  • úschova cestovných dokladov počas cesty,
  • káva alebo čaj,
  • minerálna voda 0,5 l,
  • croissant, v prípade Single kupé aj raňajkový balíček (džús, paštéta, extrudovaný chlieb, čokoládová nátierka, sušienka, servítka a plastový nožík),
  • jednorazové papuče pre cestujúcich v Single kupé.

V prípade potreby si môže cestujúci priamo od stewarda zakúpiť alkoholické, nealkoholické alebo teplé nápoje, prípadne doplnkový tovar (zubná kefka, hrebeň, papuče).

Ležadlové vozne

Ležadlové vozne predstavujú cenovo výhodnú alternatívu cestovania nočnými vlakmi. Jednotlivé kupé sú rozdelené na štvormiestne a šesťmiestne, pričom mix pohlaví je spravidla povolený. V medzinárodnej preprave môžu byť niektoré štvormiestne kupé vyhradené pre ženy. Ležadlá nie sú vopred upravené na spanie, cestujúci si ustiela sám.

Podobne ako v lôžkových, aj v ležadlových vozňoch je o hygienu a bezpečnosť náležite postarané. Vo vozni sa nachádza umyváreň s toaletou vybavená hygienickými potrebami. Kupé je možné pre zvýšenie bezpečnosti zvnútra uzamknúť. Steward pridelený pre každý ležadlový vozeň sa počas prepravy stará o bezpečnosť a pohodlie cestujúcich.

V ležadlových vozňoch je, na rozdiel od lôžkových vozňov, preprava psov povolená, ak má cestujúci zakúpené osobitné kupé, pes však nesmie obsadiť ležadlo.

V cene ležadlového príplatku sú zahrnuté tieto služby:

  • pomoc pri nástupe a výstupe cestujúceho,
  • budenie najneskôr 30 minút pred príchodom vlaku do cieľovej stanice cestujúceho,
  • úschova cestovných dokladov počas cesty,
  • voda na ústnu hygienu,
  • minerálna voda 0,5 l (v 4-miestnom kupé v medzištátnej doprave).

Podobne ako v lôžkových vozňoch, aj tu si môže cestujúci od stewarda kúpiť nápoje či doplnkový tovar. V prípade záujmu o cestovanie nočnými vlakmi vo vozňoch na sedenie má cestujúci možnosť kúpiť si drobné občerstvenie zo susediaceho lôžkového alebo ležadlového vozňa. Vlakvedúci v tomto prípade poskytne cestujúcemu asistenciu. Podrobnejšie informácie nájdete tu: www.slovakrail.sk/sk/nocne-vlaky0/sluzby0.html.

Autovlaky

S nočnými vlakmi úzko súvisí aj preprava áut tzv. autovlakmi. Ak niekto nechce v noci šoférovať stovky kilometrov do Česka alebo cez celé Slovensko, túži sa vyhnúť sa zápcham a spoľahlivo prísť do cieľa oddýchnutý, ZSSK ponúka možnosť odviezť si auto alebo motorku vlakom.

Najobľúbenejšou trasou slovenských autovlakov je Košice – Praha, kde vyťaženosť autovozňov presahuje 80 %. Za január až august 2017 ZSSK eviduje 12,5-percentný nárast počtu prepravených automobilov na autovozni ZSSK – ČD a až 30,6-percentný nárast vo vnútroštátnej preprave na trase Bratislava – Humenné a späť.

Počet prepravených osôb a automobilov autovlakom v medzinárodnej doprave:

2016

2017

rozdiel nárast

autá

osoby

autá

osoby

autá

osoby

10 879

19 562

12 244

23 257

1 365

3 695

Počet prepravených osôb a automobilov autovlakom vo vnútroštátnej doprave:

2016

2017

rozdiel

autá

osoby

autá

osoby

autá

osoby

841

1 287

1 099

1 815

258

528

ZSSK v súčasnosti disponuje dvomi autovozňami z roku 1969 a tromi vyrobenými v osemdesiatych rokoch s maximálnou rýchlosťou 160 km/hod. Celkovo premáva v špičkovom období 12 autovozňov (ZSSK nasadzuje 4 a ČD 8). Kapacita jedného autovozňa obvykle predstavuje 11 vozidiel.

Prehľad autovlakov ZSSK:

  • Bratislava – Humenné, v každom smere 1 autovozeň (celkovo 2),
  • Humenné – Praha, v každom smere 1 autovozeň (celkovo 2),
  • Košice – Praha, v každom smere 2 autovozne (celkovo 4) + denný autovlak v piatok a nedeľu,
  • Poprad-Tatry – Praha, v každom smere 1 autovozeň celoročne (celkovo 2) a ďalší autovozeň v sezóne (69-krát v roku).

Cena lístka na autovlak ZSSK zahŕňa prepravu auta a cestovné v 2. vozňovej triede. Netreba si teda kupovať osobitne cestovný lístok, lístky za zvýhodnenú cenu majú dokonca až piati cestujúci v rámci jedného prepravovaného auta. Lôžko, ležadlo, prípadne miestenka nie sú zahrnuté v cene, cestujúci má možnosť vybrať si podľa vlastných požiadaviek. V každom nočnom autovlaku je však radený osobitný lôžkový vozeň určený prednostne pre cestujúcich s vozidlom. Podrobnejšie informácie nájdete na www.slovakrail.sk/sk/autovlak.html.

autovozeň

nakládka na autovozeň

ležadlový vozeň - bezbariérový vstup a priestor s toaletou pre imobilných cestujúcich

ležadlový vozeň - kupé pre imobilných cestujúcich

lôžkový vozeň - kupé single

prezentácia autovlakov a nočnej dopravy

Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Tomáš Kováč
, tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail:
hovorca@remove-this.slovakrail.sk; kovac.tomas@remove-this.slovakrail.sk

* * * *

O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). 

ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku.

Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188
, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/ZSSK.sk, info@remove-this.slovakrail.sk
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe 

Aktuality

^ Hore

Vyhľadanie spojenia

Vyhľadanie spojenia