- ZSSK modernizuje svoj vozňový park
- Interiér osobných vozňov je inšpirovaný Dunajom i Čičmanmi
- Celkovo prejde modernizáciou 50 vozňov a 35 vozňov bude vyrobených na objednávku
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) modernizuje svoj vozňový park. Kompletne nový interiér spríjemní cestovanie zákazníkom v diaľkovej doprave už od júla tohto roka.
Národný dopravca sa rozhodol investovať do modernizácie a výroby vozňov, ktoré cestujúcim diaľkovými vlakmi mnohonásobne zvýšia komfort. Za moderným vzhľadom vlakov ZSSK stojí dizajnérska firma Aufeer Design, ktorá má dlhoročné skúsenosti v železničnom segmente – spolupracovala napríklad so spoločnosťami České dráhy, Stadler či Bombardier. Nový interiér vlakov v sebe spája moderné i tradičné prvky, funkčné prostredie i príjemnú atmosféru a cestujúci majú zasa o dôvod viac dať prednosť ekologickej doprave. Na modernizáciu boli použité financie z vlastných zdrojov spoločnosti. Hlavným cieľom je predovšetkým zvýšenie kvality cestovania, ale nezanedbateľným je aj posilnenie pozitívneho vnímania značky národného dopravcu.
„V rámci modernizácie našich vlakov sme sa inšpirovali Slovenskom – jeho bohatou kultúrou, históriou aj prírodným dedičstvom. Ľudový motív čičmianskeho vzoru budú reprezentovať poťahy sedadiel a Dunaj bol predobrazom pre vytvorenie barových línií v reštauračnom vozni. Z materiálov, ktoré nebolo možné doteraz v našich vlakoch bežne vidieť, sme vsadili na drevený dekor. Som presvedčený, že takáto forma prezentácie podporí nielen pozitívne vnímanie ZSSK, ale predovšetkým našej krajiny, a som hrdý, že k tomu prispejú aj naše nové vozne,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Dodávateľom 50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz, ktoré prešli rekonštrukciou z vozňov radu Bmeer, sú ŽOS Trnava. Veľkým posunom vpred v technickej špecifikácii, v porovnaní so starými vozňami, sú potrubný urýchľovač brzdy, čím sa zvýši brzdný výkon, nástupné dvere a čelné prechodové dvere, ktoré sa postarajú o vyššiu bezpečnosť cestujúcich, centrálny zdroj elektrickej energie, čo bude mať za následok zvýšený výkon, alebo informačný systém, ktorý umožní externú diagnostiku vozňa. Inováciou prešiel aj interiér – osadené boli protišmykové podlahy, sklené výplne dverí, batožinové police či stolíky, pod sedadlá boli doplnené ďalšie zásuvky (230 V) s USB portom a vymenené boli aj osvetlenia (LED) či toalety. Výhodami inovovaných vozňov je aj klimatizácia s reguláciou v závislosti od obsadenia vozňa, wi-fi pripojenie na internet, systém detekcie požiaru či elektronický rezervačný systém. Nové vozne typu kupé budú premávať na medzinárodnej trase Žilina – Praha, ako aj na trati „šeťstovkových“ rýchlikov (Bratislava – Košice).
Vozňový park ZSSK doplní aj 35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz, ktoré budú jazdiť v rámci diaľkovej dopravy a ich dodávateľom sú ŽOS Vrútky. Veľkopriestorový vozeň 2. triedy (Bmpz) bude konštruovaný na rýchlosť 160 km/h a bude disponovať 84 miestami na sedenie. Nový podvozok, brzdy, dvere či centrálny zdroj energie zvýšia bezpečnosť aj výkon osobných vozňov, ktoré sú vyrábané v zmysle všetkých platných noriem (TSI). Okrem toho budú vozne vybavené protišmykovou podlahou, vákuovým WC, informačným, rezervačným i kamerovým systémom či systémom na detekciu požiaru. Samozrejmosťou je klimatizácia, LED osvetlenie, zásuvky na 230 V a wi-fi pripojenie.
Nový dizajnový jazyk interiérov vozňov ZSSK si môžete pozrieť
tu. O nových vozňoch informuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK
Filip Hlubocký.
Modernizácia vozňového parku ZSSK.
Veľkopriestorový vozeň Bmpz s čičmianskym vzorom.
Veľkopriestorový vozeň Bmpz.
Vozeň Bmz typu kupé s čičmianskym vzorom.
Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
odbor komunikácie
Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika
tel.: +421220297015 | mobil: +421904875396
e-mail: hovorca@slovakrail.sk | kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.