Vedenie ZSSK sprísňuje kontroly starších rušňov

24. 09. 2018

  • Rušne radu 240 budú kontrolované nad rámec pravidelnej údržby
  • Pri akýchkoľvek pochybnostiach o technickom stave budú vozidlá odstavené z prevádzky
  • Nové vedenie ZSSK radikálne sprísnilo podmienky pre dodávateľov

BRATISLAVA – Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) prikázalo po mimoriadnej udalosti na trati Galanta – Šaľa okamžité kontroly rušňov radu 240 nad rámec pravidelnej údržby. Dnes má ZSSK v prevádzke 42 týchto rušňov. Vyrobené boli v rokoch 1968 – 1970. Za posledných päť rokov na nich dymila alebo horela elektroinštalácia 10-krát. (Poznámka: Je rozdiel medzi zadymením a reálnym požiarom, hoci ku každému incidentu musí byť privolaný HaZZ). Prehorenie elektroinštalácie nie je z pohľadu cestujúcich ani rušňovodiča rizikové, spolu boli pri všetkých incidentoch ošetrení dvaja zamestnanci a žiaden cestujúci. Nikto nebol hospitalizovaný. Samozrejme, tieto mimoriadne udalosti komplikujú spoľahlivosť spojov a prevádzku trate.
Preto dňa 19. 9. 2018 vydal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, pokyn na vykonanie okamžitých komisionálnych prehliadok všetkých rušňov radu 240. V prípade akýchkoľvek pochybností o technickom stave bude vozidlo okamžite odstavené z prevádzky. 
„S okamžitou platnosťou nariaďujem vykonať na všetkých hnacích koľajových vozidlách (HKV) radu 240 komisionálne prehliadky na technický stav vozidla so zameraním najmä na:
  • kontrola elektrovýzbroje HKV;
  • zabezpečenie komplexnej čistoty HKV (pojazd, strojovňa, kompletná kabeláž z pohľadu neporušenosti, čistoty a izolačného stavu);
  • komplexná funkčná skúška HKV a jeho súčastí pred uvedením do prevádzky;
  • vykonávanie údržby v zmysle predpísaných zborníkov jednotných činností na jednotlivé údržbárske stupne  s prihliadnutím na čistotu strojovne, pojazdu HKV;
  • po každej oprave v rušňovom depe (RD) vykonaný komisionálny zápis (za účasti úseku údržby (UU) a úseku prevádzky (UP) o prebratí a uvedení HKV do prevádzky po oprave;
  • zabezpečenie preukázateľnej dennej kontroly na plnenie uvedeného opatrenia zo strany UU a UP;
V prípade akejkoľvek pochybnosti o technickom stave vozidlo okamžite odstavte z prevádzky!
Následne navrhujem:
  • optimálnejšie využívanie rušňov radu 350, 362, 363 z dôvodu maximálneho zníženia potreby a nasadzovania HKV radu 240; 
  • vyšpecifikovať potrebný počet HKV radu 240 pre plnenie GVD a venovať im zvýšenú pozornosť vo vyšších údržbárskych stupňoch.
Po každej oprave vozidla musí byť spísaný zápis z komisionálnej prehliadky.“
Zároveň generálny riaditeľ ZSSK nariadil urýchlené vyraďovanie najviac problémových rušňov a následné zabezpečenie ich náhrady aj za cenu zníženia stavu a dostupnosti zálohových vozidiel.
„Vo všeobecnosti moderné rušne na nemoderné trate (napríklad „južná trasa“) nepatria. Sú príliš drahé a rýchle na to, aby sme ich nasadzovali na pomalú trať, ktorej technické parametre nám takýto rušeň nad mieru opotrebovávajú. To sa teraz bude musieť zmeniť,“ povedal Michal Vereš, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.
„V súlade s aktuálnym plánom vyraďovania ŽKV ZSSK počítame s vyradením približne 13 ks HKV radu 240 na prelome rokov 2018/2019. Stratégia, ktorú sme prijali v roku 2016, hovorí, že v roku 2025 plánuje mať ZSSK o 222 menej vozňov a 124 rušňov ako dnes. V roku 2025 však podľa stratégie ZSSK najazdí o 3 946 000 kilometrov viac ako dnes a prepraviť chce 90 miliónov ľudí,“ vysvetlil Patrik Horný, podpredseda predstavenstva ZSSK, zodpovedný za transformáciu spoločnosti. „Nie každý vyradený vozeň či rušeň bude nahradený. Zmenami v manažmente našich kapacít plánujeme výrazne zvýšiť priemernú obrátkovosť nášho strojového parku. Zásadne zvýšime obrátkovosť vozidiel a zvýšime ich spoľahlivosť. Takto sme nasmerovali náš strategický plán,“ dodal P. Horný.
Strategické zmeny pri údržbe, bohužiaľ, nie sú možné zo dňa na deň, no dlhodobý plán, ktorý bol predstavený už v novembri 2016, sa nutnosťou kvalitnej údržby a stopercentných dodávateľských vzťahov podrobne zaoberá. Nové vedenie ZSSK radikálne sprísnilo podmienky pre záručné a pozáručné opravy, podmienky pre dodanie náhradných HKV a sankcií za nekvalitnú dodávku všade, kde to bolo možné, resp. pri všetkých nových dodávateľoch. Sprísnené podmienky sú súčasťou všetkých zmlúv uzavretých od leta 2016.
ZSSK za posledné roky rapídne zvýšila investície do budovania dlhodobo zanedbávaných opravárenských kapacít spoločnosti (najmä koľajiská, komunikácie, rekonštrukcie striech a sociálnych zariadení, revitalizácia RD Vrútky, kalibračné pracovisko, zázemie pre čistenie vozňov a  pod.). Celkové investičné náklady do opravárenských kapacít (v EUR bez DPH):

popis 2016 2017 2018
realizované investície 1 383 012 3 417 470 9 800 000
plánované ďalšie investície          –        – 6 200 000

„Každá jedna mimoriadna udalosť nás mrzí. Vieme, že verejnosť nemusí vedieť a nerozlišuje, či je meškanie zapríčinené vonkajšími okolnosťami, zlou infraštruktúrou alebo aj naším pochybením. Každú nehodu, aké sa stali v uplynulých dňoch, podrobne vyšetrujeme a vyvodzujeme z nich následky – prevádzkové, a ak treba aj kárne,“ uviedol F. Hlubocký. „Musíme však povedať, že hoci vonkajší dojem vďaka sociálnym sieťam, médiám a politickej kritike môže byť iný, faktom je, že priemerné meškanie všetkých vlakov ZSSK bolo za rok 2017 na úrovni 1,73 minúty,“ dodal F. Hlubocký. (zdroj: http://www.slovakrail.sk/sk/aktuality/vlaky-zssk-v-roku-2017-priemerne-meskali-1-73-minuty.html).

Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca


Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
odbor komunikácie

Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika
tel.: +421220297015 | mobil: +421904875396
e-mail: 
hovorca@slovakrail.sk | kovac.tomas@slovakrail.sk

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).  

 

ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.  ).

Skip to content