Slovenská strela je pre spojenie Bratislavy a Prahy pojmom aj po 80-tich rokoch

11. 08. 2016
BRATISLAVA / PRAHA – Komfortné klimatizované súpravy, 100-kilometrová cestovná rýchlosť pri maximálnej rýchlosti 160 km/h, po celý deň pravidelný interval 2 hodiny, množstvo doplnkových služieb, to je súčasná podoba expresného spojenia Bratislavy a Prahy prevádzkovaného v kooperácii národných dopravcov. Expresné spojenie oboch metropol tento rok oslavuje 80 rokov. V roku 1936 ich po prvý raz spojil expresný vlak Slovenská strela. České dráhy a Železničná spoločnosť Slovensko si toto jubileum pripomínajú neobvyklým výročným dizajnom expresného rušňa série 380, ktorý dnes slávnostne pokrstili. „Slovenská strela je medzi železničiarmi legendou, či hovoríme o unikátnom technickom diele v podobe motorového vozňa série M 290.0, ktorý je dodnes zachovaný v kopřivnickom múzeu, alebo o expresnom spojení Bratislavy a Prahy, ktoré dnes oslavuje 80. výročie. Určite si zaslúži dôstojné pripomenutie tohto jubilea. Výročný polep nášho v súčasnosti najrýchlejšieho a najvýkonnejšieho rušňa, ktorý navyše jazdí na trati medzi Bratislavou a Prahou, je určite vhodnou formou osláv okrúhleho jubilea,“ povedal dnes predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Českých dráh Pavel Krtek. „Slovenská strela je i napriek osemdesiatročnému jubileu pre železničiarov na Slovensku i v Čechách stále veľmi významný symbol rýchlosti, komfortu a vyspelosti oboch našich krajín. O jeho význame hovorí aj fakt, že vlak s týmto menom jazdí tak dlho navzdory politickým, spoločenským alebo ekonomickým zmenám a aj dnes ponúka mimoriadne výhodné spojenie oboch metropol. Teší nás, že si ho môžeme i touto netradičnou formou, výročným polepom jedného z rušňov na tejto linke, pripomenúť s našimi českými kolegami,“ uviedol na slávnostnom krste predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký. Súčasné expresné spojenie medzi Bratislavou a Prahou prevádzkujú spoločne obaja národní dopravcovia – České dráhy aj Železničná spoločnosť Slovensko. Vlaky, ktoré pokračujú do Maďarska a Nemecka, majú ďalších partnerov v príslušných štátoch v spoločnostiach MÁV-START a DB. Všetky spoje Slovenskej strely dnes ponúkajú klimatizované súpravy zostavené z nových alebo modernizovaných osobných vozňov. Cestujúci v nich majú k dispozícii elektrické zásuvky na 230 V pre napájanie drobnej elektroniky, ako sú mobilné telefóny alebo notebooky. Vo vlakoch sú zaradené tiež reštauračné vozne a v 1. triede je zabezpečená ich kompletná ponuka servírovaná priamo na miesto cestujúceho. Vozne 2. triedy ponúkajú obsluhu minibarom s drobným občerstvením. V spojoch sú zaradené i vozne prispôsobené pre imobilných cestujúcich s bezbariérovým WC, miesta vyhradené pre cestujúcich s deťmi alebo miesta na prepravu bicyklov. Postupne je do jednotlivých vlakov inštalované aj WiFi pripojenie. Cestovný čas medzi oboma metropolami je v dnes 3 hodiny a 58 minút a spoje jazdia v pravidelnom dvojhodinovom intervale. Cena cestovných lístkov z Bratislavy do Prahy začína na pätnástich eurách. „Všetky vlaky EuroCity medzi Bratislavou a Prahou ponúkajú vysoký komfort a množstvo doplnkových služieb. Ale Slovenská strela je medzi nimi dnes výnimočná. Nasadzujeme na ňu modernizovanú súpravu vozňov, ktorú inak využívame na linke Praha – Berlín – Hamburg. Cestujúci v nej budú mať navyše k dispozícii napríklad vlakový portál s informáciami a zábavou. Pripravujeme tiež modernizáciu ostatných vlakov na tejto linke. Tento rok sme na trasu nasadili zmodernizované osobné vozne 2. triedy a vypísali sme výberové konanie na nákup 50 nových komfortných expresných vozňov na rýchlosť 200 km/h, ktoré chceme v budúcnosti nasadiť práve na spojenie medzi Bratislavou a Prahou,“ informoval o novinkách člen predstavenstva Českých dráh zodpovedný za osobnú dopravu Michal Štěpán. „Chceli by sme tiež pokračovať v zrýchľovaní tohto spojenia,“ povedal Karol Martinček, člen predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorý má v gescii riadenie úseku obchodu, a pripomenul diskutované projekty na koridoroch: „Obaja národní správcovia infraštruktúry pripravujú modernizáciu ďalších úsekov koridoru Bratislava – Praha. Českí kolegovia chcú zmodernizovať úsek medzi stanicami Choceň a Ústí nad Orlicí a u nás na Slovensku sa hovorí o modernizácii trate od česko-slovenskej štátnej hranice do Bratislavy na rýchlosť 200 km/h. Po dokončení týchto projektov by sa mohla cesta Bratislava – Praha skrátiť približne o ďalších 15 – 20 minút.“ Skutočnú revolúciu pre spojenie Bratislavy a Prahy by predstavovala realizácia vysokorýchlostnej trate Brno – Praha, o ktorej sa v Českej republike začína diskutovať. Cesta rýchlovlakom medzi oboma metropolami by potom trvala len dve hodiny.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). Denne vypravuje vyše 1450 vlakov a ročne ZSSK prepraví vyše 58 miliónov cestujúcich. České dráhy (ČD) plnia v Českej republike úlohu národného dopravcu a na základe objednávky štátu a krajov zabezpečujú základnú obslužnosť štátu. Minulý rok využilo služby spoločnosti takmer 170 miliónov zákazníkov. V ostatných rokoch došlo v regionálnej i diaľkovej doprave k výraznej obnove vozňového parku. V snahe zatraktívniť železničnú dopravu a zvýšiť konkurencieschopnosť na liberalizovanom trhu, investovala firma desiatky miliónov korún do nákupu a modernizácie vozidiel. Odbor komunikácie ZSSK
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK)
Rožňavská 1 ,  832 72 Bratislava
+421 2 2029 7788
hovorca@slovakrail.sk Kontaktné centrum ZSSK 18 188 (+421 2448 58 188 pri volaniach zo zahraničia) NON-STOP
info@slovakrail.sk, www.slovakrail.sk či www.facebook.com/slovakrail
Skip to content