Pendolino spojí Prahu s Košicami najrýchlejším priamym vlakom na trhu

11.9.2014

Súvisiace články

Súprava ponúkne nové služby, zábavu, donášku jedla na miesto alebo čapované pivo v bistro vozni a to aj vnútroštátnym cestujúcim

BRATISLAVA - Slovensko získa historicky najrýchlejšie priame vlakové spojenie východného Slovenska – Košíc a Tatier s českou metropolou Prahou. Nový priamy vlak pôjde takmer o hodinu rýchlejšie ako súčasný vlak vďaka nasadeniu českého rýchlovlaku pendolino. Zavádzajú ho spoločne Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a České dráhy (CD). Súprava je majetkom ČD.

Súčasný rýchlik Košičan ide z Prahy do Košíc za 8 hodín 21 minút (trasa cez Vsetín a Horní Lideč), opačne o päť minút pomalšie. Nový SuperCity Pendolino skráti tento čas cestovania takmer o hodinu. Cestujúci z Košíc vystúpia v Prahe už po 7 hodinách a 29 minútach. SC Pendolino sa tak stane najrýchlejším priamym vlakom medzi východným Slovenskom a Prahou nielen na súčasnom trhu, ale tiež v histórii dopravy na trase. Jazdiť začne od nového cestovného poriadku v decembri.

Ešte v 50. rokoch minulého storočia cestovný čas na trase medzi Prahou a Košicami dosahoval 14 až 15 hodín, vlaky jazdili priemernou rýchlosťou približne 50 km/h. Pred desiatimi rokmi túto vzdialenosť rýchlik Košičan prešiel za asi 9,5 hodiny pri priemernej rýchlosti 74 km/h. V súčasnom cestovnom poriadku dopravcovia čas jazdy znížili na necelých osem a pol hodiny vďaka rýchlosti okolo 80 km/h. Uvádzaný SC Pendolino zvýši cestovnú rýchlosť na rekordných cca 95 km/h. Ide tak o jeden z najrýchlejších medzištátnych vlakov v celej strednej Európe.  

„Cestujúcim chceme ponúknuť nielen rýchle priame spojenie, ale tiež veľa doplnkových služieb na palube vlaku či v cieli cesty," zdôraznil Michal Štěpán, člen Predstavenstva ČD zodpovedný za osobnú dopravu. ,,Vybrali sme si Pendolino ČD, pretože kvalitu a rozsah jeho služieb považujeme za dobrý potenciál pri rozbehu priamej konkurencie so súkromnými železničnými dopravcami na Slovensku. Súčasne veríme, že to bude motivácia pre silný prúd cestujúcich smerujúcich do Česka, aby prestúpili z autobusov či z automobilov do vlakov,“ uviedol Jozef Schmidt, riaditeľ úsek obchodu Železničnej spoločnosti Slovensko.

Pre slovenského cestujúceho predstavuje SC Pendolino úplne novú kvalitu služieb. Okrem iného cestujúci budú môcť využiť veľa informácií a cez špeciálny vlakový portál sa aj zabaviť či pripojiť do internetu. Vlakové bistro zasa doručí jedlo na miesto kdekoľvek v súprave. Palubný portál umožňuje on-line objednávku občerstvenia z ponuky bistro vozňa s donáškou do 20 minút, elektronické knihy, hry alebo prenos z on-line kamier na oboch koncoch vlaku. SC Pendolino bude ako jeden z mála vlakov na Slovensku ponúkať aj čapované pivo.
Nový povinne miestenkový SC Pendolino medzi Prahou a Košicami bude jazdiť po trase v dĺžke 710 km cez Olomouc a Ostravu, na Slovensku bude pokračovať cez Žilinu a Poprad-Tatry. Spojí tak nielen veľké mestské a ekonomické centrá, ale aj významné prírodne a turistické regióny Slovenska. Na slovenskom území ho budú môcť využívať aj vnútroštátni cestujúci, bude zastavovať v Žiline, Ružomberku, Liptovskom Mikuláši, Poprade, Kysaku a Košiciach. Vlak pôjde v zaujímavej časovej polohe v smere z Prahy 6:35 h, zo Žiliny 11:20 h s príchodom do Košíc o 14:06 h. Naopak z Košíc vyrazí o 14:52 h a pôjde cez Žilinu (17:46 h) s príchodom do Prahy o 22:21 h.

Cieľom spolupráce ČD a ZSSK je ponúknuť i doplnkové služby teda balíčky služieb vo výhodnej cene, kde k rýchlej doprave cestujúci získa aj ubytovanie, prípadne ďalšie služby. Pre návštevníkov z ČR to bude ponuka v oblasti Tatier, či Košíc a naopak pre cestujúcich zo Slovenska zase v Prahe. 

České pendolino jazdilo na Slovensko už v minulosti. V rokoch 2006 až 2009 a neskôr v roku 2011 ako Slovenská strela na trase Praha – Brno – Bratislava. Krátko tiež na linke Praha - Ostrava - Žilina.

Košičan pôjde ako posilový víkendový expres

ZSSK a ČD sa súčasne dohodli na zavedení nového posilového vlaku v piatok popoludní z Prahy cez Ostravu do Popradu a Košíc a v nedeľu popoludní späť. Tento vlak kategórie EuroCity prevezme názov „Košičan“. Z Prahy vyrazí vždy v piatok krátko po 13. hodine a do Košíc dorazí v nočných hodinách. Opačným smerom bude jazdiť v nedeľu popoludní s príjazdom do Prahy po 19. hodine. Umožní tak cestovať do Veľkej i Malej Fatry, ale aj do Nízkych či Vysokých Tatier. Vlak umožní aj prepravu osobných automobilov.

Spojenie Prahy s Košicami od nového cestovného poriadku (od 14. decembra 2014)

  • jeden denný a dva nočné páry priamych vlakov (v súčasnom CP to je jeden denný a tri nočné páry)
  • nočné vlaky Bohemia (Humenné - Praha) a Slovakia (Košice - Praha) umožnia aj prepravu automobilov z Košíc či Popradu
  • nový posilový víkendový rýchlik Košičan
  • celkovo cestujúci z východného a severného Slovenska môžu využívať flexibilný systém prepojenia vnútroštátnych rýchlikov na medzinárodné spoje do Prahy s prestupmi v Žiline (prípoje k vnútroštátnym IC vlakom) alebo v Púchove (prípoje k vnútroštátnym rýchlikom na trase Košice - Žilina - Bratislava v dvojhodinovom dennom takte).

Vlak SuperCity Pendolino

  • ucelená súprava bude radená zo siedmich plne klimatizovaný vozňov, kapacita je 52 miest v prvej triede a 281 miest na sedenie vo vozňoch druhej triedy
  • tichá zóna vo vozni, polohovateľné sedadlá, zásuvky 230 V, elektronicky ovládateľné rolety, priestor pre rozmerné batožiny
  • súčasne 12 miest garantovaných pre cestujúcich s deťmi, 2 miesta pre imobilných cestujúcich (aj WC pre imobilných cestujúcich), miesta pre prepravu 3 bicyklov, resp. kočiarov
  • súprava má celkovú dĺžku vyše 184 metrov, maximálnu rýchlosť 230 km/h, na území Česka jazdí rýchlosťou 160 km/h.

Služby v SuperCity Pendolino

  • voľne dostupné WiFi pripojenie na internet
  • moderný palubný systém pre informácie a zábavu - podrobnosti o trase, polohe a rýchlosti vlaku, počasie v jednotlivých staniciach, prípoje/ mimoriadnosti na trase
  • zábava počas cesty - hry, elektronické knihy, hudba na počúvanie, súťaže
  • katering - občerstvenie s donáškou na miesto v celej súprave, možnosť objednávky z miesta cez palubnú wifi sieť
  • v 1. triede občerstvenie s donáškou bezplatne (sekt, sendvič alebo šalát), k tomu teplý nápoj (káva/ čaj) a studený nápoj
  • nealko nápoj je v cene lístka aj v 2. triede
  • bistro vozeň - raňajkové/ denné menu, sezónna ponuka, studené a teplé jedlá a čapované pivo
  • vo všetkých vozňoch k dispozícii dva tituly slovenskej dennej tlače (Sme a HN) a tri tituly českej tlače (HN, Mladá Fronta Dnes, Blesk)

* * * * 

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je SR prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). Zamestnáva takmer 5800 ľudí, a odvezie vyše 43 miliónov ľudí za rok. ZSSK denne vypravuje v priemere 1417 vlakov.

České dráhy, a. s. (ČD) patria medzi dôležitých železničných dopravcov EÚ. V bežný deň vypravia ako národný dopravca v Českej republike vyše 7 300 vlakov. Zákazníci pozitívne vnímajú prebiehajúce zmeny v kvalite poskytovaných služieb a ich početnosť rastie najmä v diaľkovej a v prímestskej doprave. V roku 2013 využilo spoje Českých dráh 169,3 milióna cestujúcich.

Informácie:
Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 ( pri volaniach zo zahraničia)
zákaznícke centrá v 12 mestách alebo osobné pokladnice v staniciach
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@remove-this.slovakrail.sk


Mgr. Jana Morháčová
Riaditeľka Odboru komunikácie ZSSK
Morhacova.Jana@remove-this.slovakrail.sk
www.slovakrail.sk
tel.: +421 2 2029 7015 alebo  +421 911 066 960

^ Hore

Vyhľadanie spojenia

Vyhľadanie spojenia

Železničný dopravca - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), s ktorým cestujete, nesie zodpovednosť za vašu prepravu a prepravu vašej batožiny a musí rešpektovať vaše práva, ktoré vám vyplývajú z Nariadenia Európskeho parlamentu a rady č. 1371/2007/ES o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave.
Pre vnútroštátnu diaľkovú železničnú osobnú prepravu boli ZSSK Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR udelené výnimky z plnenia niektorých ustanovení.