Grafikon vlakovej dopravy ZSSK 2017/2018 v kocke

01. 12. 2017

 

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko a. s. (ZSSK), dnes predstavila Grafikon vlakovej dopravy ZSSK 2017/2018 (cestovný poriadok), ktorý bude platiť od 10. decembra 2017.

DIAĽKOVÁ A MEDZIŠTÁTNA DOPRAVA

Najrýchlejší pár vlakov InterCity – IC 510/513, ktorý prejde trať Košice – Bratislava za 4 hodiny a 42 minút, pôjde ďalej z Bratislavy do Viedne a späť ako vlak kategórie REX. Cestujúci už nemusia v bratislavskej hlavnej stanici prestupovať, dopravca len vymení rušeň. Skráti sa aj celkový čakací čas – do Viedne o 1 minútu a späť o 3 minúty. Cesta priamym IC vlakom z metropoly východu do hlavného mesta Rakúska potrvá 6 hodín a 12 minút, opačným smerom 6 hodín a 15 minút.
Ukončenie výlukových prác zrýchli cestu IC-čkam z Bratislavy do Trenčína na 59 minút, do Žiliny na necelé dve hodiny (01:52 – IC 513, 01:54 – ostatné IC). Celkový jazdný čas najrýchlejšieho páru IC 510/513 zostane zachovaný, pri ostatných IC vlakoch medzi Bratislavou a Košicami sa skráti na 4 hodiny a 54 minút. Okrem toho sa zruší nedeľné IC 514, pretože všetky IC vlaky budú premávať bez obmedzení denne. Cestovný poriadok IC vlakov platný od 10. 12. 2017:

Cestujúci budú mať zároveň možnosť zakúpiť si v pokladniciach KVC (systém komplexného vybavovania cestujúcich) lístky aj na prípojné autobusy SAD Humenné zo stanice Kysak (v pilotnej prevádzke budú 3 autobusové spoje v smere Prešov – Giraltovce – Svidník/Stropkov). Lístky bude možné zakúpiť si v 30-dňovom predpredaji.

V dôsledku zvýšenia rýchlosti na 160 km/h v úseku Bratislava – Púchov dôjde k skráteniu cestovného času rýchlikov a väčšiny regionálnych rýchlikov. Cesta „šesťstovkového“ rýchlika z Bratislavy do Košíc celkovo potrvá 5 hodín a 50 minút. Kým z Bratislavy hl. st. do Trenčína doteraz trvala 1 hodinu a 28 minút, od platnosti nového grafikonu potrvá 1 hodinu a 21 minút, čiže o 7 minút menej. Doteraz to rýchlikom z Bratislavy do Žiliny trvalo 2 hodiny a 46 minút, po novom sa cesta zrýchli o 15 minút na 2 hodiny a 31 minút. Dobrou správou pri rýchlikoch R 6XX je aj predĺženie prestupných časov v Bratislave na vlaky EuroCity do Prahy a z EC smerom od Prahy z piatich na 13 minút. Nočné spojenie východu so západom naďalej zabezpečí pár vlakov R 614 (17614)/615 na trase Bratislava hl. st. – Humenné, v ktorých bude celoročne radený autovozeň. Zároveň sa menia aj názvy niektorých „šesťstovkových“ rýchlikov:

Zmena rýchlosti na uvedenom úseku sa dotkne aj väčšiny regionálnych rýchlikov s označením RR 7XX, jazdiacich na trase Bratislava – Trenčín – Žilina.

  • Trať Bratislava – Banská Bystrica/Zvolen – Košice

Čo sa týka rýchlikov na južnej trase, všetky priame vlaky Bratislava – Banská Bystrica budú aj naďalej prestriedané spojmi linky Bratislava – Zvolen – Košice. Denne tak pôjde 5 vlakov na trase Bratislava – Banská Bystrica a štyri v opačnom smere, 3 rýchliky Bratislava – Košice a štyri v opačnom smere a 1 vlak Zvolen – Košice. Systém dopĺňa 1 pár rýchlikov Ex 530/R 843 na trase z Banskej Bystrice do Bratislavy a späť, premávajúci v pracovných dňoch, ďalej nočný pár vlakov R 800/R 801 Poľana (na linke Bratislava – Zvolen – Prešov), 1 regionálny rýchlik na trase Levice – Bratislava, vedený v pracovných dňoch, ako aj posilové vlaky, premávajúce počas nedieľ: RR 17840/RR 17842 (Banská Bystrica – Bratislava a späť) a R 17935 (Zvolen – Košice). Vlaky budú mať v Banskej Bystrici zabezpečené prípoje do Žiliny a Ostravy a v Bratislave na vlaky EC linky Budapešť – Praha – Berlín, ako aj na rýchliky Bratislava – Žilina – Košice. Cestovný poriadok rýchlikov „južného ťahu“ platný od 10. 12. 2017:

Aj na „južnom ťahu“ dôjde k zmene názvu rýchlika R 831/R 832 Tajov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ktorý ponesie názov Amazon. Rýchliky na nadväznej trase (Zvolen) – Banská Bystrica – Žilina – (Ostrava) budú premávať v dvojhodinových intervaloch. Úsek celkovo obslúži 9 párov vlakov vrátane posilovej trasy. Rýchliky budú mať v Banskej Bystrici prípoje na vlaky do/z Bratislavy a vo Zvolene na Bratislavu a Košice. Vo Vrútkach budú nadväzovať na vlaky linky Bratislava – Žilina – Košice a v Žiline na vlaky smerujúce do Prahy.

Medzištátne vlaky ZSSK budú zabezpečovať priame spojenia prevažne do krajín susediacich so Slovenskom. Výnimkou budú len priame vlaky EC do Berlína a Hamburgu. Hlavnými destináciami zostávajú Viedeň, Praha a Budapešť, cez ktoré je zabezpečené umiestnenie Slovenska na železničnej mape Európy. Na trase Budapešť – Bratislava – Praha (Berlín/Hamburg) bude aj naďalej premávať 8 párov vlakov EuroCity (z toho 1 pár na trase Budapešť – Hamburg, 1 pár trase Bratislava – Praha a 1 pár Budapešť – Brno). Po novom však denné EC vlaky budú vychádzať a končiť v stanici Budapest Nyugati, a nie Budapest Keleti, čím dôjde k skráteniu cestovného času medzi Bratislavou a Budapešťou z 2 hodín a 42 minút na 2 hodiny a 26 minút. Nočný vlak EN 476/477 nebude mať skupinu priamych vozňov do Berlína (v Prahe však bude možnosť prestupu na prípojný vlak EC 178), priame vozne do Prahy, Krakova a Varšavy zostávajú zachované. Vo vlakoch EC 282/283 bude možné celoročne cestovať priamym lôžkovým vozňom na trase Prešov – Bratislava – Brno až po Prahu. Takmer všetky EC vlaky linky Praha – Bratislava – Budapešť budú jazdiť pod novým názvom Metropolitan. Výnimkou budú páry vlakov EC 172/173, ktorým zostane pôvodný názov Hungaria, EC 130/131 Varsovia (trasa Budapešť – Varšava) a tradičný EC 282/283 s miernou úpravou Metropolitan Slovenská Strela. Čo sa týka ďalších vlakových spojení medzi Slovenskom a Maďarskom, zostane zachovaná premávka dvoch párov EC vlakov na trase Košice – Miskolc – Budapešť. V osobnej doprave dôjde na žiadosť nových rezidentov, dochádzajúcich denne do Bratislavy z maďarských pohraničných obcí, k obnoveniu spojenia medzi Petržalkou a Rajkou. ZSSK v spolupráci s maďarským dopravcom GySEV (Győr – Sopron – Ebenfurti Vasút Zrt.) vypraví denne 5 párov vlakov na trase Bratislava-Petržalka – Rajka – Hegyeshalom s prípojmi na smer Csorna – Szombathely a Győr. Cestovný poriadok Bratislava-Petržalka – Rajka – Hegyeshalom – Győr/Szombathely a späť:
V spojení Slovenska a Českej republiky zostanú okrem spomínaných vlakov EC Metropolitan zachované aj spojenia na severe, zabezpečované šiestimi pármi vlakov na trase Žilina – Praha, ktoré budú v stanici Púchov previazané na rýchliky R 6XX. Premávku vlakov ovplyvnia rozsiahle výlukové práce. Na druhej strane dôjde k skráteniu cestovného času linky Ex 220/221 Praha – Horní Lideč – Žilina o 10 minút. Vlaky na trase Žilina – Čadca – Ostrava/Praha budú mať v Žiline podľa nového grafikonu zabezpečené prípoje od vybraných IC vlakov (skupina vlakov Ex 14X) a od „šesťstovkových“ rýchlikov (skupina rýchlikov R 34X). V nočnej doprave na linke (Humenné) – Košice – Čadca – Praha dôjde k obmedzeniu prevádzky páru vlakov EN 444/445, ktorý bude premávať 151-krát ročne. V období mimo jeho prevádzky bude lôžkový vozeň a autovozeň na trase Poprad-Tatry – Praha radený vo vlakoch RR 762 /RR 17762 a RR 767.
  Vlak EN 442/443 z Humenného do Prahy a späť zostane naďalej premávať denne. Pre minimálny záujem cestujúcich už nebudú nočné vlaky EuroNight zastavovať v Čadci a Kysuckom Novom Meste (za sledované obdobie vystupoval z vlaku zvyčajne jeden cestujúci, ktorý ho využíval na prepravu v rámci regiónu). Obslužnosť kraja v tom čase zabezpečia (tak ako doteraz) vlaky kategórie Os. V nočnej doprave zároveň dôjde k vzájomnému premenovaniu vlakov Slovakia a Bohemia. Okrem predĺženia trasy najrýchlejších IC-čiek až do a z Viedne ZSSK v spolupráci s rakúskym dopravcom ÖBB pripravila rozšírenie ponuky spojov na linke Bratislava-Petržalka – Kittsee – Wien Hbf. počas celého týždňa vrátane víkendov v hodinovom intervale.

Slabší záujem cestujúcich, ako aj pomery infraštruktúry ovplyvnili vlakové spojenia s Ukrajinou a premávku priamych vlakov do Poľska (mimo tranzit cez ČR). V Poľsku dôjde k zmene trasy EN Metropol/Chopin, ktorý bude obsluhovať Krakov aj Varšavu jednou súpravou. K spojeniu Skalité – Zwardoń ZSSK pridá jeden pár vlakov. V stanici Zwardoń budú mať Os 4472 a 4473 zabezpečené prípoje na rýchlovlak DART do/z Varšavy. Na východe Slovenska dôjde v letnej sezóne opäť k obnoveniu víkendového vlakového spojenia Medzilaborce – Łupków. Pri cestovaní vlakom na Ukrajinu budú priame vozne Kyjev – Bratislava/Praha premávať len po Košice, kde bude možné prestúpiť na prípoje SC 240/241 Pendolino do/z Prahy a R 603/610 z/do Bratislavy. Celkový cestovný čas sa tak skráti o jednu noc. Regionálne medzištátne vlaky v pohraničnom úseku Čierna nad Tisou – Čop budú nadväzovať na nočné vlaky linky Košice – Praha/Bratislava a v Čope na vnútroštátne vlakové spoje v smere Ľvov, Kyjev a Odesa. V štádiu príprav je vytvorenie spojenia Bratislava – Split počas letnej sezóny, pričom vlaky na tejto trase by mali premávať raz týždenne. Čo sa týka služieb v medzištátnych nočných vlakoch, tie budú od platnosti nového cestovného poriadku rozšírené o poskytovanie 0,5 l balenej vody pre cestujúcich v ležadlových vozňoch aj v 6-miestnom kupé.

REGIONÁLNA DOPRAVA

Bratislavský samosprávny kraj

  • Diaľkové vlaky vyššej kategórie budú v úseku Bratislava hl. st. – Púchov premávať rýchlosťou 160 km/h.
  • Prestupný čas z rýchlikov R6XX v stanici Bratislava hl. st. na vlaky EuroCity v smere do Prahy i z nej sa zvýši na 13 minút.
  • Obnovená bude osobná doprava na linke Bratislava-Petržalka – Rajka – Hegyeshalom.
  • Počet vlakov zapojených v Integrovanom dopravnom systéme sa zvýši o 14, pribudnú vlaky na linkách Malacky – Bratislava a Bratislava-Petržalka – Rajka – Hegyeshalom (IDS BK len v úseku Bratislava-Petržalka – Rusovce).
  • Nový REX 1737 (Bratislava hl. st. 15:52 – Trnava 16:27) zvýši kapacitu železničnej dopravy v čase popoludňajšej dopravnej špičky na najvyťaženejšom traťovom úseku.

Trnavský samosprávny kraj

  • Diaľkové vlaky vyššej kategórie budú v úseku Bratislava hl. st. – Púchov premávať rýchlosťou 160 km/h.
  • Nový REX 1737 (Bratislava hl. st. 15:52 – Trnava 16:27) zvýši kapacitu železničnej dopravy v čase popoludňajšej dopravnej špičky na najvyťaženejšom traťovom úseku.

Nitriansky samosprávny kraj

  • Nové priame spojenie na linke Komárno – Nitra – Leopoldov uľahčí situáciu najmä študentom, už nebudú musieť prestupovať v Nových Zámkoch.
  • Z Nových Zámkov do Trnavy (cez Galantu) pribudne nový ranný vlak Os 4550 (Nové Zámky 04:00 – Trnava 05:21).
  • Na žiadosť vyššieho územného celku bol upravený čas odchodu vlaku zo Šiah do Čaty podľa autobusového cestovného poriadku, cestujúci budú môcť prestúpiť na autobus do Štúrova.

Trenčiansky samosprávny kraj

  • Zlepšili sa spojenia Žiliny s Považskou Bystricou a Púchovom. Osobný vlak zo Žiliny s odchodom o 14:28 bude po novom premávať o 2 hodiny neskôr ako vlak vyššej kategórie REX.
  • Na trati Horná Štubňa – Prievidza – Topoľčany – Nitra sa počas víkendov zlepšili prepojenia jednotlivých vlakov.

Žilinský samosprávny kraj

  • Pre cestujúcich z obcí medzi Žilinou a Kraľovanmi sa zlepšili spojenia s Bratislavou, v Žiline budú môcť prestúpiť na rýchliky do Bratislavy, ako aj od rýchlikov do Košíc.
  • K zlepšeniu dôjde aj pri nedeľňajšom spojení Čadce a Kysuckého Nového Mesta s Bratislavou cez Žilinu.
  • Zlepšili sa spojenia Žiliny s Považskou Bystricou a Púchovom. Osobný vlak zo Žiliny s odchodom o 14:28 bude po novom premávať o 2 hodiny neskôr ako vlak vyššej kategórie REX.

Banskobystrický samosprávny kraj

  • REX 1783 Kráľova hoľa pôjde o dve hodiny neskôr. ZSSK vyhovela žiadostiam cestujúcich, ktorí teraz majú viac času na výstup na Kráľovu hoľu a výlety do Slovenského raja.
  • Na viacerých tratiach budú jazdiť nové dieselmotorové jednotky typu 813/913.1 tzv. Mravce, vybavené kamerovým systémom, klimatizáciou a wi-fi pripojením na internet.

Prešovský samosprávny kraj

  • Na trať Košice – Prešov – Lipany sa vrátia moderné poschodové súpravy.
  • Po ukončení rekonštrukčných prác bude obnovená osobná železničná doprava v úseku Snina – Stakčín.
  • Medzi Humenným a Bratislavou budú zavedené priame vozne cez Zvolen. Na regionálnych expresoch a rýchlikoch v smere do Humenného budú premávať denne, do Bratislavy len počas víkendov.
  • Celkovo bude v Prešovskom samosprávnom kraji v rámci regionálnej dopravy nasadzovaných až 87 % moderných vlakov.

Košický samosprávny kraj

  • Na trať Košice – Čierna nad Tisou sa vrátia moderné poschodové súpravy. Zároveň dôjde k zmene obmedzení vlakov počas dní pracovného pokoja.
  • Medzi Humenným a Bratislavou budú zavedené priame vozne cez Zvolen. Na regionálnych expresoch a rýchlikoch v smere do Humenného budú premávať denne, do Bratislavy len počas víkendov.
  • REX 1783 Kráľova hoľa z Banskej Bystrice do Margecian pôjde o dve hodiny neskôr. ZSSK vyhovela žiadostiam cestujúcich, ktorí tak získajú viac času na návštevu Dobšinskej ľadovej jaskyne a Slovenského raja.
  • Takmer 70 % regionálnej dopravy bude realizovaných v nových, resp. modernizovaných vozňoch a jednotkách. Vlaky sú plne klimatizované, vybavené elektrickými zásuvkami a wi-fi pripojením. Zároveň poskytujú miesto pre imobilných cestujúcich a bicykle. Vybrané vozne ponúkajú cestujúcim k dispozícii aj integrované USB nabíjačky pre mobily či tablety.

Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Tomáš Kováč,
tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail: hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk  * * * * O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). 
ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku. Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188
, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/ZSSK.sk, info@slovakrail.sk
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe

Skip to content